9gag_logo9GAG is een Hongkongse humoristische website die van start ging in 2008 en gehost wordt in de Verenigde Staten. De website is het meest bekend door het terugkerende gebruik van internetmemes. 9GAG dankt zijn naam aan de paginaverdeling die de website voorheen gebruikte. Er waren namelijk 9 gags (Engels voor “grapjes”) per pagina, tegenwoordig is dit niet meer het geval.

Als gevolg van de virale aard van de inhoud van de website, is 9GAG een van de 500 meest bezochte websites in de wereld. 9GAG, Dumpert en Reddit; de internetgebruikers van tegenwoordig zijn niet vies van een beetje ‘online crap’. Deze crap, bestaand uit films, foto’s of gif’jes met een humoristisch of onzinnig karakter, is ontzettend populair onder jongeren tussen de 16 en 25 jaar. De helft van hen kijkt hier dagelijks naar, blijkt uit onderzoek van de mobiele provider Hi. Eén op de vijf spendeert hier zelfs meer dan dertig minuten per dag aan.
Wesley Oudijk (22) kijkt regelmatig online crap op sites als Buzzfeed en Upcoming.nl, en vindt deze hype typerend voor de tijd waarin wij nu leven. Mensen zijn tegenwoordig minder verzadigd na het zien van één filmpje. Vroeger zag je een strip in de krant en daar kon je dan een dag mee vooruit, maar nu wil je constant meer. De zoektocht naar nutteloze dingen op internet zet zich alsmaar voort.

Ben je op zoek naar filmpjes met diepgaande inhoud, dan kun je je beter niet wagen aan online crap. Zo wijdde website De Speld een post aan de mededeling dat het dragen van natte sokken zó irritant is en kon je tegelijkertijd op Dumpert een filmpje zien over een Duitse man die over zijn koe zingt. Je kan dus maar beter niets te doen hebben. Fok!, Dejimachan (de Nederlandse versie van ‘s werelds grootste internetforum 4Chan), WTF en vele soortgelijke platformen, wie eens lekker wat memes aan zich voorbij wil laten trekken, bezoekt ook 9GAG. Wie liever alleen de populairste memes ziet, gaat naar cheezburger.com of naar reddit.com/r/meme. De achtergrond van een bepaalde meme leer je dan weer op knowyourmeme.com
Nederlandse humor kan hard aankomen

In NRC next van 7 augustus 2012 stond een artikel met de titel ” Kanker moet kunnen”. Het beschrijft de mores van dit soort online platformen. ,,Nederlandse humor is harder dan Engelstalige”, verdedigt Zakaria Aarab zich, die aanstekelijke internetfenomenen die Nederland aandoen verzamelt op: http://Nedermeme.nl. En hij vindt dat bezoekers rekening moeten houden met de straattaal die jongeren gebruiken. Voor het merendeel van de bezoekers is het gebruiken van ‘kanker’ stoer. Hoewel Aarab een ‘not safe for work’-knop overweegt, ziet hij er niks in om de grove memes te weren. ,,Bezoekers klagen weleens over het gebruik van ‘kanker’. Maar veel mensen vinden dat het wel kan. Als ik ze niet plaats, trek ik zo 30 procent minder bezoekers.” Hoe grof de memes soms ook zijn, Aarab staat erop dat hij cyberpesten weert van zijn site. ,,Foto’s waar iemand zichtbaar mee wordt gepest, plaats ik niet.” Ook als iemand onbedoeld in een meme voorkomt, verwijdert Aarab deze op aanvraag. Niet iedereen ziet de humor in van de Nederlandse memecultuur. Zo ziet de Rapfabriek, het bedrijf dat rap- en graffitiworkshops aan scholen aanbiedt, 3KB het liefst verdwijnen van het internet. Toen er filmpjes van de Rapfabriek op ,,bepaalde fora” belandden ,,waarvan de leden blijkbaar graag alles en iedereen op een anonieme manier belachelijk maken”, verwijderde de Rapfabriek deze van YouTube, schrijft oprichter Koen van Oorschot in een reactie. ,,De deelnemers van de workshops hebben meestal nog nooit eerder gerapt. De kinderen worden gewoon belachelijk gemaakt.” Volgens Aarab is dit een geval van eigen schuld, dikke bult. ,,YouTube staat bekend om de virale video’s, dit konden ze zien aankomen.” De http://Nedermeme.nl-oprichter denkt trouwens ook dat het wel meevalt met de schade voor de betrokken 3KB-leerlingen. ,,De klas wordt als geheel belachelijk gemaakt, niet de individuele leerlingen.” Bij Aarab heeft de 3KB-moeheid inmiddels toegeslagen. ,,Die 3KB-memes beginnen nu flauw te worden.

9GAG is ook zeer populair op Facebook en Twitter met op moment van schrijven meer dan 3,6 miljoen likes en 17.000 volgers.

Bronnen: Wikipedia, Spits (17 okt 2013), NRC Next (7 aug 2012),

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *