Het versturen van onjuiste informatie via Twitter kan grote gevolgen hebben

Enige tijd terug een interessant artikel in het Parool over de impact van Twitter als het gaat om de mogelijkheid om bedrijven af te persen. Twitter en Hyves maken bedrijven kwetsbaar voor afpersing. Kwaadwillenden kunnen via die media bedrijven chanteren door te dreigen valse of schadelijke informatie te verspreiden.

Henk Ferwerda, directeur van Bureau Beke, dat onderzoek doet naar veiligheid en criminaliteit. “Via Twitter kan makkelijk en razendsnel foutieve informatie over een bedrijf worden verspreid, afpersers kunnen dreigen bepaalde informatie openbaar te maken om geld te vragen of wraak te nemen.” Peter Willemsen van COT, instituut voor veiligheids- en crisismanagement, zegt in het artikel “Twitteraccounts zijn eenvoudig anoniem te maken, dus moeilijk te traceren.”

Volgens de twee deskundigen zijn nog geen concrete aangiftes van afpersing via Twitter bekend, maar het risico is reëel, zeggen ze. Een slachtoffer weet niet of een afperser zijn dreigement ook gaat uitvoeren. Ferwerda:”ze kunnen er wel grote schade mee toebrengen. De impact is gigantisch”

Twittergrap niet zo onschuldig

Ook het versturen van onjuiste informatie kan grote gevolgen hebben. Eerder veroorzaakte een twitterbericht over ‘gratis pinnen’ bij ING-automaten een hype. Twitteraars publiceerden deze week onjuiste informatie over ING (‘gratis geld uit automaat!’) .

Er verscheen een nepbericht op Twitter als reactie op (#carglasszuigt) waarin Carglass dreigde met het inzetten van advocaten tegen twitteraars die negatieve dingen schreven over het bedrijf. Veel mensen dachten dat dit van Carglass zelf kwam en verspreidden het via het sociale netwerk. ,,Een practical joke”, zegt de maker van de Carglassactie. ,,Dit is niet onschuldig”, reageert het reparatiebedrijf. Er was een fake-account aangemaakt waar Carglass officieel afstand van heeft genomen (bron: Niels Rigter) met een officiële account.

De reputatie van een bedrijf is op internet heel erg breekbaar, zegt Nicolaas Pereboom, expert op het gebied van sociale media ,,Het grote probleem is dat alles open en transparant is. Je kunt een bedrijf snel bekendmaken bij een groot publiek, maar de keerzijde is dat dit ook geldt voor negatieve informatie.” Het is eenvoudig om een nepaccount op Twitter aan te maken en je voor te doen als iemand anders. Dat overkwam Carglass deze week. Op de netwerksite verscheen een nepbericht dat Carglass juridische stappen overwoog tegen mensen die negatief schreven over het bedrijf. Gebruikers van Twitter herhaalden dit bericht waardoor het zelfs bij de tien meest populaire onderwerpen ter wereld hoorde op de netwerksite.

Paul Geertsma is de man achter het nepaccount van Carglass. Hij zegt het bedrijf niet te willen schaden. ,,Het doel was aantonen dat mensen elkaar als blinde kippen achterna lopen en dat social media heel onbetrouwbaar kunnen zijn. Dat hebben we nu ook wel aangetoond.” Maar Carglass neemt geen genoegen met deze verklaring en overweegt stappen. ,,We nemen het deze mensen erg kwalijk”, laat een woordvoerder weten. ,,Gelukkig konden we het bericht binnen een uur ontkrachten, ook snel via social media. Maar er zijn altijd mensen die maar een deel van het verhaal meekrijgen en niet horen dat het nep was. Dat heeft gevolgen voor onze reputatie.” Pereboom adviseert bedrijven om alle berichten op sociale netwerksites en internetfora goed in de gaten te houden. ,,Je moet weten wat er wordt gezegd en geschreven over je bedrijf”, zegt hij. ,,Daar kun je dan zelf meteen op inspelen en maatregelen nemen.”

Een stap verder en er is sprake van afpersing, waarschuwt Henk Ferwerda, directeur van Bureau Beke, dat onderzoek doet naar veiligheid en criminaliteit. ,,Afpersers kunnen dreigen bepaalde informatie openbaar te maken om geld te eisen.” Aangiftes van afpersing zijn overigens niet bekend.

Bronnen: Parool (13 augustus 2010), BN/DeStem (19 januari 2012) en Leeuwarder Courant (13 augustus 2010)

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *