blogEen weblog, of afgekort blog, zoals ook SocialMediaDNA is een website die regelmatig wordt bijgehouden. Meestal gaat het bij een blog om teksten die in omgekeerd chronologische volgorde verschijnen (nieuwste bovenaan, oudste onderaan). De auteur of auteurs, ookwel bloggers, bieden een logboek van informatie die zij publiekelijk willen delen. Het voordeel van een blog boven een krant is de snelheid en eenvoud waarmee je dit kan plaatsen. In het geval van SocialMediaDNA is dit gebaseerd op de gratis tool WordPress, die diverse plugins biedt om gebruik te maken van de krachten van de overige social media mogelijkheden zoals Twitter, YouTube, Slideshare en Facebook. Je kunt op een blog niet alleen teksten plaatsen, maar er zijn ook fotoblogs, videoblogs (vlogs of vodcasts) of audio blogs (podcast). Daarnaast is er de mogelijkheid, net als op deze blog, om reacties onder de berichten te plaatsen. Sinds eind 2006 is microbloggen populair geworden, een combinatie van bloggen en instant messaging. De bekendste vorm hiervan is Twitter.

Van Twitterende wijkagent naar Wijkagentenblog

Twitter en de politie is een veelbesproken onderwerp deze week in de media. Vandaag was een leuk artikel van Tom Hayes in BN/De Stem te lezen over een leuk initiatief van de politie in Etten-Leur (Politie Midden-West Brabant). De wijkagent, Peter Smaardijk uit Etten-Leur, geeft sinds mei van dit jaar een kijkje achter de schermen. Via Twitter en zijn weblog kunnen wijkbewoners volgen waar de politie zoal tegen aanloopt.
Wanneer hij ‘s avonds een ronde doet langs de hangplekken, zet hij dat op Twitter. Daarnaast vertelt hij over regionale projecten waaraan hij deelneemt. Inwoners van de wijk die Peter volgen op Twitter kunnen hem tippen. Laatst vroeg iemand op die manier of Peter even wou kijken naar een vreemde auto die al een aantal dagen voor zijn huis geparkeerd stond. De burger noemde het kenteken en Peter is even een kijkje gaan nemen. De drempel om hem te benaderen is via internet een stuk lager, mensen waar hij voorheen geen contact mee had, spreken hem nu makkelijker aan. Ongeveer 170 mensen volgen alles wat hij op Twitter zegt en kunnen daar op reageren. Door het gebruik van Twitter en zijn weblog zijn er meer ogen en oren in de wijk bijgekomen.
Peter Smaardijk merkt echter dat het lastig is het oudere publiek te bereiken. Mede daardoor is hij begonnen met het bijhouden van een weblog. Om dat te bekijken, hoef je jezelf nergens voor aan te melden. De reacties die Smaardijk krijgt, vindt hij leuk om te lezen. Veel mensen wisten niet dat het werk van de wijkagent zo veelzijdig is. Peter probeert een goed evenwicht te vinden tussen fysieke aanwezigheid en sociale media. Het is geen vervanging, maar een toevoeging. Het gebruik van sociale media is een test binnen het politiekorps Midden-West Brabant. Naast Peter Smaardijk doen er nog een wijkagent in Breda en twee in Tilburg mee.

In het rapport van Albert Meijer is te lezen dat de blogs nooit een groot publiek bereikt hebben en ze anno 2011 nauwelijks meer actief zijn. Een inventarisatie van blogs uit april 2011 laat zien dat er minder dan vijftien blogs te vinden zijn die beheerd worden vanuit de politie en dat deze, uitzonderingen daargelaten, over het algemeen minder dan één bericht per maand publiceren. In 2012 lijkt het bloggen enigszins terug te komen. Niet meer op speciale blogs, maar op Facebook: agenten die actief zijn op Twitter en tegen de beperkingen van het medium aanlopen, ontdekken dat zij op Facebook langere berichten kunnen plaatsen in een soort blogvorm. Bovendien kunnen op Facebook op eenvoudige wijze ook video’s en foto’s geplaatst worden en kan gebruik worden gemaakt van het ‘prikbord’.

GeenStijl

De website www.geenstijl.nl probeert door middel van spectaculaire inhoud veel publiek te trekken. Geenstijl is in 2003 gelanceerd en opgericht door een voormalig journalist van de Telegraaf. De redactie van de site is onafhankelijk en doet op een ludieke wijze regelmatig verslag van opsporingszaken. Hierbij wordt op een innovatieve manier gebruik gemaakt van allerlei informatie rondom een persoon. Onder de noemer ‘Smile je staat op geenstijl’ worden daders van misdrijven uit de anonimiteit gehaald en een beroep gedaan op bezoekers van Geenstijl om informatie te verschaffen. Overigens besteed de site aan veel meer onderwerpen aandacht dan alleen opsporingszaken.

In de eerste plaats kan iedereen de site bezoeken en een reactie achterlaten. De berichten worden rechtstreeks geplaatst en kunnen door een redactie worden verwijderd. Het is voor bezoekers niet mogelijk een eigen bericht te plaatsen. Wel kan er uitgebreid worden gereageerd op een geplaatst bericht. Indien reacties te schokkend worden beoordeeld door de redactie dan wordt de bezoeker geweigerd terug te komen. In de tweede plaats is de site te betitelen als een platform waar mensen komen en gaan en allerlei informatie achterlaten, delen en doorverwijzen. De site richt zich op allerlei geruchtmakende zaken die zich afspelen in de samenleving.

Het sociale netwerk rondom www.geenstijl.nl heeft geen nadere verbindingen met andere sites nodig om bekend te raken. Het is anno 2008 het bekendste en grootste weblog van Nederland. Iedere dag komen er ongeveer 250.000 individuele bezoekers. Op piekmomenten bij schokkende gebeurtenissen loopt dit aantal op tot 500.000.

De site is opgericht om op een andere wijze verslag te doen van allerlei nieuwsfeiten. Geenstijl is van mening dat de nieuwsvoorziening in Nederland nogal vanuit een linkse overtuiging wordt gebracht en wil hier enig tegenwicht aan geven. De impact is enorm. Meerdere imago’s zijn geschaad vanwege een bericht op Geenstijl aangezien de redactie geen rekening houdt met de privacy. Naast imagoschade voor personen heeft de site daadwerkelijk een bijdrage geleverd aan het opsporen van verdachten.

Internationaal

De Boston Police Department is met sociale media in 2005 gestart met een blog genaamd BPDnews (http://www.bpdnews.com/). Daarmee was Boston het eerste korps in
de wereld dat een eigen blog had. Deze blog bleek achteraf een middel te zijn dat het korps in staat stelde om een eigen geluid te laten horen, wat via traditionele media niet lukte. Zo is men berichten in traditionele media die niet klopten via het blog gaan corrigeren en nuanceren. Deze blog werd vooral gelezen door vertegenwoordigers van de traditionele media. Dezen vonden het niet leuk om, zichtbaar voor hun collega’s, te worden gecorrigeerd. Hierdoor kwamen er vanuit de hoek van de traditionele media meer vragen om informatie aan het korps om te zorgen dat men minder fouten in de berichtgeving zou maken. Daarna is er ook in de blog een positievere insteek gekozen en dat trok veel meer lezers (ook burgers). Inmiddels telt de website van BPDnews per maand tussen de 75.000 en 93.000 bezoekers. In het begin was er geen budget beschikbaar en heeft een medewerker de hosting van de site (met blog) geregeld bij een externe organisatie en de hiermee samenhangende kosten uit eigen zak betaald. Op dit moment zijn er drie mensen bezig met de ontwikkeling van de inhoud voor sociale media, heeft men een eigen ‘graphics design unit’ (inclusief eigen televisiestudio) en is er een socialemedia-adviseur werkzaam bij het IT-department. Bron: rapport van Albert Meijer e.a.

Tot slot de IACP fact sheet over politieblogs:

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *