911 bellen vond men bij Bluelight toch niet eenvoudig genoeg. Gesprekken worden gerouteerd en dat alleen al kost luttele seconden, die in echte nood kostbaar zijn. Bluelight ontwikkelde daarom een app (Android, iOS). Ze geven als voorbeeld een bewoner van Oakland, Californië, die na het bellen van 911 dan wordt doorgeschakeld met de ‘California Highway Patrol’ in Vallejo, ongeveer 25 mijl verderop, waar een operator die informatie terugstuurt naar een ambulancedienst in Oakland. Duur: ongeveer 45 seconden.

Of u kunt het lokale 10-cijferige nummer bellen waar je de lokale ambulancepost aan de lijn krijgt uit Oakland die u vervolgens vraagt ​​waar u bent, wat soms moeilijk te beantwoorden is als je in paniek bent. BlueLight wilde hier een derde optie aan toevoegen: voor $20 per jaar hoeven bewoners van Oakland vanaf februari 2016  alleen maar een knop op een app in te drukken die lokale hulpdiensten op de hoogte stelt, inclusief locatiegegevens. Dat duurt ongeveer 10 seconden (minus de tijd die het kost om de app te vinden en openen).

bluelight compare

 

Preet Anand, CEO van BlueLight, zegt dat innovatie al een tijd broodnodig is in de hulpverlening. “Het is niet alleen zo dat de localisatie van 911 niet altijd werkt, zoals ook in veel andere steden” vertelt Anand aan Tech Insider. “In Oakland wordt je vaak niet eens goed doorverbonden.”

Het probleem dat in Oakland bestaat doet zich ook op andere plaatsen voor en heeft te maken met hoe de routering technologie werkt in het telecomnetwerk. Als je met je mobiele telefoon belt straal je niet altijd de dichstbijzijnde mast aan en dat zorgt voor problemen. Een vaste lijn is zo mogelijk nog erger, want als je daarmee belt moet je altijd eerst vertellen waar je bent.

Volgens onderzoek van de FCC sterven er per jaar 10.000 mensen als gevolg van slechte routering en slechte responstijden.

Op de campus de MIT universiteit in Cambridge, Massachusetts, is de 911 routering zo slecht dat studenten aangeven geen 911 meer te bellen. Ze bellen liever het 10-cijferige nummer van de lokale MIT campuspolitie. BlueLight wil een oplossing bieden voor het routeringsprobleem van mobiele telecomproviders.

Anand geeft toe dat Blue Light’s business model vreemd over kan komen. Want mensen die vaak hulp nodig hebben, kunnen deze dienst misschien niet eens betalen.
“Sommige mensen hebben kritiek dat er geen universele dienst is”, zegt hij. “Ons standpunt is dat we nu beginnen met een deel van de oplossing en een verschil willen maken.”

bluelight

In Oakland zijn particuliere beveiligingsbedrijven ook al begonnen met het vervangen van de politie in de rijkere buurten. Dat creëert meer ongelijkheid. Idealiter zou BlueLight geïntegreerd worden met de lokale hulpverleningsdiensten, zegt Anand. Hij hoopt dat een stad als Oakland deze dienst als een tijdelijke oplossing gratis aanbiedt voor haar bewoners, tot er robuustere systemen zijn. Anand krijgt ook kritiek van telecom providers, maar hij vergelijkt die kritiek met innovaties van apps als WhatsApp die inkomsten van SMS verkeer drukten.

Op universiteiten zal BlueLight de responstijden met ongeveer 40% reduceren, zegt Anand. Als alles volgens plan verloopt, zal het experiment in Oakland soortgelijke resultaten laten zien, maar dan zal de dienst eerst een aantal maanden gebruikt moeten worden.

 

Bronnen: Tech Insider, Bluelight

bluelight3

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *