Social media activiteit

Onderstaande kaart toont het Twitter verkeer met 200 berichten voorzien van locatie uit een set van 500.000 met hashtag #BostonMarathon van de tragische dag van de aanslag (een explosie van tweets op 1 dag dus!), gemaakt door een student van Syracuse University.

b29

Patrick Meier blogde over de analyse van de eerste 1000 seconden van de aanslag, maar ook Todd Mostak van MIT heeft met MapD een visualisatie gemaakt van het verkeer. Je kunt zelf nog grasduinen in die data via een tweetmap die hij online heeft geplaatst:

Twitter trollen

Tijdens de tijdens de klopjacht op Dzjochar Tsarnajev, één van de twee verdachte broers,  doken een stuk of acht nep-accounts op Twitter op. Sommige accounts zijn duidelijk als grap bedoeld, terwijl andere vooral lijken te zijn ontstaan uit sympathie voor de dader. Zo schreef @dzhokhartsarnae: ‘Ik word er zo moe van dat mensen mijn naam verkeerd spellen’, twitterde @DzhokaTsarnaev het bericht ‘ik onschuldig’ en liet @DzhokharTsarna1 weten: ‘Ik ben net 19 geworden en ik ga geen mensen vermoorden als ik ook feest kan vieren en plezier in mijn leven kan hebben.’

b28

Een nepaccount gaat op de poëtische toer met een citaat van Shakespeare

Ook waren er twitteraars die een financieel slaatje probeerden te slaan uit de emoties die kort na de aanslagen loskwamen, door bijvoorbeeld zogenaamd in naam van de organisatie van de Boston Marathon geld in te zamelen voor de slachtoffers. Bijvoorbeeld onder de naam @_BostonMarathon Het echte account van Boston Marathon is @BostonMarathon.

Na afloop kregen mensen tijdens Halloween ook veel kritiek die zich verkleedden als slachtoffers van de ramp, zoals onderstaande Alicia Ann Lynch hieronder die veel doodsbedreigingen kreeg. Maar de Halloween kostuums hielden daarmee niet op, en het kan nog erger.

Alicia Ann Lynch, a 22-year-old from Michigan, tweeted and Instagrammed a photo of herself at work dressed as a Boston Marathon bombing victim for Halloween.

Media verslaggeving en de rol van social media

Alle traditionele media deden hun best om als eerste het ‘breaking news’te brengen. Zo waren CNN en de Boston Globe er snel bij. Live blogs zoals van AP (Associated Press) en The New York Post probeerden alles bij te houden, maar het ging ze niet gemakkelijk af.  Reuters ontsloeg zelfs een eigen social media verslaggever en The New York Post is al genomineerd voor de “Wooden Spoon” award voor haar verslaggeving, door eerst een fout verslag uit te brengen over 12 doden van de explosie, daarna de voorpagina te vullen met een grote foto van twee onschuldige studenten met het label “bag men” zonder enige context daarbij, om vervolgens te eindigen met een bericht dat de recherche een Saudi Arabische verdachte vasthield op een niet nader te noemen ziekenhuis in Boston. Maar ook de NPR radio (US equivalent van de NOS of BBC) zat mis met een derde verdachte en zo heeft elke grote media partij fouten gemaakt in de hoop de eerste of uniek te zijn in de berichtgeving.

Hieronder zo’n blunder van CNN die meer dan 13.000 keer werd geretweet!:

b30

Wooden Spoon awards worden uitgereikt aan organisaties met de slechtste klantservice.

De heksenjacht door het leger aan burgerrechercheurs op Twitter en Reddit gaf veel foutieve informatie die klakkeloos werd overgenomen en vervolgens weer gecorrigeerd moest worden, zoals de speculaties over de verdachten. Maar ook ‘conspiracy theories’ over Saudische daders of Amerikaanse regering die erachter zouden zitten zorgde voor veel onrust en daar kwamen de schokkende beelden nog bij. Zo tweette  Marcus Schwarze, redacteur van de Rhein-Zeitung via Twitter kritiek op de klassieke media: “Grown-up media don’t show people with torn-off limbs”. “We should show nothing that my 10-year-old can’t sleep after. Describing it ‘graphic’ or ‘NSFW’ drives me nuts.”  Waarin hij refereerde naar de waarschuwingen die foto’s kregen waarin gemutileerde slachtoffers zonder been bloederig op de foto stonden.

Ondanks de vele nieuwsmedia en sites, was het nieuws nog altijd het eerste en misschien wel het beste te volgen op Twitter. De kijker is tegenwoordig toch steeds vaker zelfredzaam in nieuwsgaring en bepaalt (voor zover mogelijk) zelf wat wel of niet te willen zien. De hoop dat nieuwsmedia een filter aanbrengen is aan het veranderen, doordat elke partij de online kijker naar zich toe wil trekken met unieke verslaglegging, maar dat is lastig als iedereen toch al dezelfde Twitteraars volgt. Ook Google en Bing proberen op de real-time nieuws trend in te spelen, maar ook met die diensten blijft het lastig een goed overzicht te krijgen van de laatste en volledige stand van zaken. Zo blijft fact checking voor de lezer bijzonder lastig, zoals bijvoorbeeld het gerucht dat de daders vlak voor hun daad nog een 7-11 supermarkt overvallen zouden hebben.

Enkel NBC’s Pete Williams stak volgens sommigen met kop en schouders uit in de verslaggeving van nieuwsmedia, waarin hij enkel en alleen feite publiceerde en duidelijk aangaf als hij iets niet geverifieerd had. The essence of journalism is the process of selection,” Williams noted in a National Journal profile.

 

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *