Terwijl het online publiek hun frustraties uit over de klassieke nieuwsmedia en de vele foute berichtgeving (zie ons blogitem hierover), werden op Twitter daardoor de accounts van de autoriteiten zeer populair.

Met name @BostonPolice en @EdDavis3 (commissaris van de Boston politie) werden belangrijk, en deze berichtgeving werd niet gedreven door sensatie of commerciële doeleinden. De Twitterberichtgeving van de Boston Police sloeg na kwart voor 2 die middag ineens om van een foto van het “1 Mile to Go” spandoek (met 50 k volgers) naar een officiële bevestiging van de explosie twee uur later. Cheryl Fiandaca, persvoorlichtster bij de Boston Police had weinig idee wat haar te wachten stond. Met terrorisme en massale manhunts had ze nog nooit te maken gehad, maar een paar dagen later was ze genoodzaakt tweets eruit te gooien via haar smartphone terwijl ze ‘off-duty’ aan het shoppen. Die tweets (zoals 1 en 2) werden 8000 keer geretweet. Commissaris Ed Davis had social media als strategie bij de politie al eerder ingevoerd en was in dit geval ook overtuigd van de noodzaak en het nut. Het bleek een belangrijke ‘lifeline’ te zijn, aldus vele inwoners van Boston, om zin en onzin te scheiden en was een van de belangrijkste berichtgevers over de fysieke en digitale terreur die over de stad woedde.

Bekijk bijvoorbeeld de invloed van de ustreams van politiescanners die gevolgd werden tijdens de massale ‘manhunt’ en de online chaos die er leek te zijn:

Het werd een 24-uurs ploegendienst voor de communicatie afdeling. Ze plaatsten kentekenplaatnummers en andere informatie zonder het opsporingsonderzoek te schaden en moesten tegelijkertijd social media en traditionele media te monitoren om geruchten te ontkrachtten daar waar nodig, zoals het CNN bericht over de aanhouding van de getinte verdachte. Maar ook sentimenten werden gewaardeerd zoals die vanuit het team werden geuit, die overuren draaide:

b31

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *