Crystal werd vorig jaar in Amerika opgericht door Drew D’Agostino. Hij stelde zich als doel om communicatie via e-mail empathischer te maken. Je kunt inloggen via je LinkedIn-profiel, of je aanmelden op de website. Als je daarna een persoonlijkheidsprofiel opvraagt, krijg je te zien wat Crystal over diegene weet. Aan de hand van openbare informatie op internet stelt de app persoonlijkheidsprofielen van mensen op en geeft advies over hoe je die persoon het beste kunt benaderen. De app maakt hiervoor gebruik van open bronnen: van uitingen op sociale media tot blogs en recensies.

Aan de hand van die gegevens stopt Crystal je in één van zijn 64 communicatiehokjes. Die zijn overgenomen van erkende modellen voor persoonlijkheidsanalyse, bijvoorbeeld DISC, het model van Dr William Marston. Afhankelijk van de hoeveelheid informatie die deze persoon op internet heeft gezet, geeft de website een indicatie van de nauwkeurigheid van het profiel: van nul tot honderd procent. Het algoritme is zo ontwikkeld dat een lange tekst zwaarder weegt dan bijvoorbeeld een retweet. De persoonlijkheidsprofielen zijn gratis op te zoeken, voor extra functionaliteiten moet worden betaald.

Bronnen: Huffingtonpost, Slate, The Guardian, Wired, Financial Times, Newscientist, The Next Web, CBSnews, CBC, Businessinsider, NRC

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *