foursquare-logoFoursquare is in 2009 begonnen met een beperkte beschikbaarheid van het netwerk in de Verenigde Staten. In 2010 veranderde Foursquare dit beleid en werd het netwerk geopend voor gebruikers wereldwijd. In maart 2010 kende Foursquare wereldwijd 500.000 gebruikers.

Foursquare is een web- en mobiele applicatie die geregistreerde gebruikers de mogelijkheid biedt om vrienden te updaten over hun locatie (venue). Wanneer gebruikers inchecken op locaties, verdienen zij hiermee punten. Gebruikers kunnen deze zogenaamde check ins delen met de wereld via Twitter, Facebook of een combinatie daarvan. In versie 1.3 van de iPhone applicatie van Foursquare is het ook mogelijk om pushberichten in te stellen, deze pings worden weergegeven wanneer een van je vrienden ergens incheckt. Gebruikers kunnen ook badges verzamelen door in te loggen op venues met speciale tags (steekwoorden) op bijvoorbeeld speciale tijden of binnen een bepaald tijdspatroon. Foursquare heeft bekendgemaakt dat later gebruikers ook hun eigen badges kunnen toevoegen.

Gebruikers kunnen ook tips toevoegen aan venues voor andere gebruikers, die deze dan vervolgens op hun to do-list (nog te doen-lijstje) kunnen zetten.

Door ‘in te checken’ op plaatsen waar je bent (restaurants, café’s, winkels, sportscholen, dubieuze massagesalons) kun je punten verdienen en jezelf uiteindelijk kronen tot burgemeester van een bepaalde plek. De dienst kan ook gevaarlijk zijn. Waarom? Inbrekers en andere onverlaten kijken fijn met je mee. Als je namelijk net bent ingecheckt in die hippe sushibar, ben je dus niet thuis. Hoppa. Je kunt zelfs op de website pleaserobme.com zien wie waar publiekelijk is ingecheckt, een goudmijn voor inbrekers. Moesten ze vroeger nog willekeurige nummers uit het telefoonboek draaien om te kijken of iemand thuis was, nu is daar het internet.

Online stalker gebruikte Foursquare om zijn slachtoffer te volgen

De eerste cyberstalking zaak in Schotland gaat over de dienst Foursquare, waar een 26 jarige freelance designer uit Stockbridge 9 maanden lang werd gestalked door een 22 jarige vrouw die hij ontmoette op een beurs een jaar geleden. Ze stuurde hem tientallen e-mails, belde en SMSte vrijwel dagelijks en doemde op op plaatsen waar hij met vrienden afgesproken had. Dat terwijl zij hem slechts enkele minuten had ontmoet. Ze was in staat haar slachtoffer te volgen doordat hij zijn locaties deelde in Foursquare.

Inchecken met de politie

De politie uit South Yorkshire gebruikt de nieuwe social media tool Foursquare om veiligheidstips op zo’n 40 locaties achter te laten in de buurt van onder andere de kroegen en taxi standplaatsen. Hiertoe hebben de agenten ingecheckt op de meest gangbare plaatsen waar feestgangers te vinden zijn. Hoofdagent Peter Norman zegt er het volgende over: “Social media is een belangrijke manier om te communiceren en is nu ingebed in onze manier van werken. Foursquare stelt ons in staat met de gemeenschap te interacteren, en in het bijzonder tijdens de feestdagen wanneer we een toename zien van asociaal gedrag en gewelddadige criminaliteit.”

Wie checkt jou?

De politie en ook technologie experts waarschuwen dat social media platformen als Facebook, Twitter en Foursquare misschien wel handig zijn om vrienden te laten weten wat je bezighoud en waar je bent, maar dat het ook tools kunnen worden die criminele activiteiten in de hand werken. Veel criminaliteit is volgens hen terug te voeren op het delen van (te veel) informatie.

Inbrekers gebruiken Facebook en Foursquare

Don-t-get-robbed-burglars-use-facebook-to-pick-targets-d317b11c16

Onderstaande infographic toont onderzoek van Credit Sesame die 50 ex-inbrekers interviewde in het Verenigd Koninkrijk. Zij stelden vast dat 80 procent van hen verwacht dat het inbrekersgilde nu Facebook, Twitter, Google Street View, en Foursquare zou gebruiken om te bepalen waar en wanneer ze zouden moeten toeslaan te slaan.

social media burglars infographic

De Connecticut politie gebruikt Foursquare ook veel in onderzoeken. Veel informatie over misdaden is vrij beschikbaar en “terwijl iemand bij het beroven van een bank niet zal inchecken op Foursquare, hebben we ten minste één geval gezien waar iemand ingebroken heeft in een huis, incheckte op Facebook terwijl hij daar was, en vergat uit te checken…”, aldus agent Stevens.

“Persoonlijke gegevens zou je ook niet op een billboard midden op straat zetten en nu staat het overal ter wereld op straat” waarschuwt de politie in Brisbane.  Zij spoorden een man op via zijn Foursquare en Twitter accounts, waarbij hij aangaf dat hij op zijn hoede was voor het plaatsen van informatie, maar dat hij er niet paranoïde over wilde worden.

Van de IACP hieronder een handige fact sheet over gebruik locatie gebaseerde social media diensten, zoals Foursquare:

Bronnen: Wikipedia, Dagblad De Pers (8 november 2011 dinsdag), PCMagMashablePCMagNHRegister, Queensland Times

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *