De #stopkony videocampagne is een documentaire van de organisatie Invisible Children om Oegandese rebellenleider en oorlogsmisdadiger Joseph Kony te stoppen door hem beroemd te maken via een internet beweging. men wil hem in de boeien zien, en de aandacht ervoor grijpt razendsnel om zich heen.

Het filmpje Kony 2012 tegen de Oegandese guerrillaleider Joseph Kony groeide uit tot ongekende sociale-mediahype. Het filmpje verspreidde zich razendsnel via allerlei sociale netwerken en sites als YouTube en werd bijna 100 miljoen keer bekeken. Kony is een Oegandese rebellenleider die met zijn Lord’s Resistance Army (in het Nederlands: Verzetsleger van de Heer) duizenden kindsoldaten ronselde, mishandelde, aanzette tot moorden en gebruikte als seksslaven. Het Internationaal Strafhof in Den Haag beschuldigde Kony in 2005 van oorlogsmisdaden en misdaden tegen de menselijkheid maar tot nu toe kon hij niet worden gearresteerd. Maker Jason Russell ontmoette een van de kindsoldaten en beloofde hem er alles aan te doen om Joseph Kony te stoppen. De internetcampagne is daar het resultaat van: Kony moet zo beroemd worden dat het onvermijdelijk wordt dat hij gezocht en gepakt wordt. De enige arrestatie die volgde was echter die van de maker van het filmpje. Jason Russel werd in de VS opgepakt voor openbaar dronkenschap en publiekelijk masturberen, nadat hij in een psychose was geraakt door alle stress rondom de actie. De beelden van de naakte Russel gingen net als Kony 2012 de hele wereld over.

Het gedachtegoed achter de beweging is dat, omdat er geen politieke en economische belangen bij zijn om Kony te pakken, de man voortdurend in de publiciteit gebracht moet worden zodat politici in Amerika niet om hem heen kunnen. De beweging Kony 2012 is een feit. De documentaire draagt hier aan bij, maar zeker ook een aantal bekende sterren en politici (Mark Zuckenberg, Rihanna etc.) Ook kan er op de site een kit besteld worden met posters, stickers e.d. De actie is qua publciteit een ongekend succes. Naast het aantal views, was #stopkony trending op Twitter en ook in Nederland (zie afbeelding met activiteit in social domein hieronder) houdt het de gemoederen bezig. Zo waren er ruim 33K berichten in een week tijd.

Uiteraard is er ook kritiek op de actie. Men is al bezig met het opsporen van deze man, de documentaire is niet altijd even transparant, en ligt het probleem veel ingewikkelder. Toch is het een interessant initiatief en ook bijzonder om te zien hoe zo’n beweging via het internet zo snel tot stand komt.

Bronnen: De Volkskrant, NOS en Frank-ly

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *