hero of zero

Met de Kroongetuige Game en bijbehorende Hero of Zero campagne kom je erachter waar je op kunt letten als je getuige bent van een misdrijf of de gevolgen daarvan.  Daag je vrienden uit en haal de hoogste score door de meeste antwoorden goed te hebben, tot 1 januari kun je nog een paar nieuwe sneakers winnen.

De game is vanaf beschikbaar in de Google Play Store, en binnenkort ook in de Apple App Store. Niks missen? Volg ze op Facebook en blijf op de hoogte.

hero zerohz2hz3hz4

Game

Door het spel te spelen train je je oplettendheid. Je leert razendsnel een inschatting te maken van hetgeen je ziet en je leert zo snel mogelijk zo veel mogelijk belangrijke details in je op te slaan. Je krijgt 15 seconden een foto te zien van een criminele activiteit, een dader of een verdachte situatie. Daarna worden steeds drie vragen gesteld over de foto. Wat heb je gezien? Wat heb je onthouden? Wat kun je met deze informatie doen? Hoe sneller je de vragen correct beantwoord, hoe meer Hero punten je verdient. Daarnaast kun je in de app advies vinden over de manier waarop je de politie kunt informeren als je informatie hebt over echte criminele activiteiten. Ook bestaat de mogelijkheid om vanuit de app direct de politie te bellen als je zelf getuige bent van een misdrijf.

De Hero of Zero Kroongetuige game is onderdeel van de gelijknamige campagne die eraan bijdraagt om meer jongeren te betrekken bij de opsporing. Hero of Zero is een campagne die wordt ondersteund door de gemeente Ede, de nationale politie, het ministerie van Veiligheid en Justitie en de provincie Gelderland.

Hieronder vind je tips en tricks waarmee je de details van daders en criminele situaties beter leert herkennen en onthouden:

  • M/V: Is de dader een man of een vrouw? Als het gezicht van de dader is afgeschermd dan kun je dit proberen te achterhalen door bijvoorbeeld te luisteren naar de stem. Ook de handen verraden soms het geslacht van de dader, en vergeet niet op de schoenen te letten.
  • Postuur: Probeer te onthouden of de dader dun is, gezet, dik of bijvoorbeeld gespierd. Ook de lengte is handig, heel lang of opvallend klein? Als je de dader door een deur ziet lopen probeer dan een punt op het kozijn te onthouden dat net zo hoog is als de dader.
  • Kapsel: Als het kapsel van de dader zichtbaar is, sla dit dan goed in je op. De haarkleur, de lengte en de manier waarop het gedragen wordt kunnen allemaal bijdragen aan een snelle herkenning. Vergelijk het kapsel van de dader met dat van iemand die je zelf kent. Hierdoor kun je het nauwkeuriger onthouden.
  • Leeftijd: Iemands exacte leeftijd inschatten is bijna niet mogelijk. Probeer de dader daarom in een leeftijdscategorie in te delen. Is de dader jong, tussen 12 en 19 jaar? 20-30? Misschien wel ouder dan 50 jaar? Dit vergroot de kans dat de politie de dader snel kan vinden en aanhouden.
  • Gezicht en huidskleur: De huidskleur van een dader is een belangrijk aanknopingspunt voor de politie in de eerste zoektocht. Probeer bij een gezicht niet alleen op de kleur te letten maar ook op de tint en op kenmerken zoals de vorm van de ogen, de neus of de lippen.
  • Opvallendheden: Heeft de dader een opvallende tatoeage, een bepaald sierraad, een litteken of een ander kenmerk dat hem onderscheid van iemand anders? Onthoud dan goed op welke plek van het lichaam dit kenmerk zit en probeer zo goed mogelijk in je hoofd te prenten hoe het eruit ziet.
  • Kleding: De kleding van een dader kan in meerdere opzichten belangrijk zijn. Probeer vooral te letten op kleine details. De kleur van de rits of een bepaalde streep of opdruk kan de ene zwarte jas van de andere onderscheiden. Kleding die daders weggooien of achterlaten is belangrijk voor de politie om bijvoorbeeld geur- of DNA sporen op veilig te stellen. Als je kleding van de dader ziet liggen, blijf er dan af en wijs de politie aan waar het ligt.
  • Schoenen: Als schoenen opvallende kenmerken hebben dan kan dat in een zoektocht zeer belangrijke informatie zijn voor de politie. Als een dader opvallend grote of juist hele kleine voeten heeft, kan dit ook een aanknopingspunt zijn. Bekijk de dader dus letterlijk van top tot teen!
  • Voertuigen: Probeer net even iets verder te kijken. Heeft de dader een voertuig bij zich? Hoe ziet dit eruit? Wat is het kenteken, de kleur en het merk. Een tip is om alleen het eerste deel van het kenteken te onthouden en de kleur en het merk van het voertuig. In de praktijk blijkt het erg lastig te zijn om een volledig kenteken te onthouden. De politie kan met jou informatie gericht op zoek naar de dader en kan achteraf verder zoeken in de systemen. Als een voertuig specifieke kenmerken heeft zoals fietstassen, schade of een bepaalde striping, geef dat dan ook door.
  • Wapens: We gaan er niet vanuit dat je een wapenexpert bent maar geef het sowieso door aan de politie als je weet dat de dader een wapen heeft. Dit kan zelfs het leven van een politieagent schelen. Probeer het wapen te omschrijven. De vorm, de kleur en de plek waar het wapen is opgeborgen of weggegooid kunnen van groot belang zijn.
  • Vluchtrichting: Als je getuige bent van een vluchtende dader, let dan goed op waar je bent en welke kant je de dader op ziet vluchten. Kijk bijvoorbeeld naar straatnaambordjes, of de namen van de winkels in de buurt. Geef dit direct door als je 112 belt want dan kan de centralist de politieauto’s vanuit de goede richting aan laten rijden om de dader te onderscheppen.
  • Combinaties: De combinatie van bepaalde zaken of mensen helpt de politie vaak bij een zoektocht. Een grote en een kleine man, een slungelige man met een blauwe tas, een vrouw met een rode paraplu. Dit zijn allemaal opvallende combinaties die je in één oogopslag kunt waarnemen.

Hieronder kun je de vlogserie van volgen van Hero of Zero die van de ‘masters in het vak’ gaan leren hoe je signalementen het beste kunt onthouden. Via deze link kun je zelf al vast testen of je de skills hebt om een super recognizer te zijn.






Bronnen: Hero of Zero

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *