De opsporingsplakkaten uit het wilde Westen die met de postkoets moesten worden verspreid, worden nu nog altijd gebruikt, op een muur of op internet.
Maar creatief zijn helpt ook. In 1984 lanceerde de Amerikaanse National Child Safety Council het eerste nationale Missing Children Milk Carton Program. Mensen die tijdens hun ontbijt naar het gezicht van een vermist kind kijken en op het pak kunnen lezen wie dat kind is, letten beter op.

Milk Carton 2.0 is a Canadian social media campaign inspired by the use of milk cartons in the U.S. in the 1980s to display photos of missing children.AP / Stanley K. Patz

Bovenstaande foto is die van Etan Patz die als eerste op een melkpak verscheen. Op 25 mei 1979 verdween hij op 6 jarige leeftijd toen hij de deur van zijn huis dichttrok om naar de schoolbus te lopen. Helaas is hij nooit meer gevonden. Na een serie van 29 vermissingen en kindermoorden besloot het  NCMEC (National Center for Missing and Exploited Children) met steun van Ronald Reagan dat 25 mei 1983 de nationale vermiste kinderendag werd. De vader van Etan was professioneel fotograaf en verspreidde de foto’s van zijn zoon zelf al en zo werd het idee geboren om deze foto ook op een melkpak te plaatsen. In eerste instantie waren het nog lokale melkboeren uit die streek, maar na zes maanden werd het programma landelijk. Het leidde niet tot heel veel nuttige tips en het programma duurde niet langer dan een paar jaar. Toch droeg het in eerste instantie bij aan de bewustwording van het probleem.  Maar de aandacht verslapte al snel. Over het algemeen waren het vooral de kinderen die melk bij het ontbijt namen (cereal). Het NCMEC hielp in totaal 182.000 vermissingenszaken waarbij er 169.000 werden teruggevonden. Een toename in het oplossingspercentage van 62% in het begin van de jaren 80 naar 92% aan het einde van dat decennium.

Het werd tijd om het melkpak concept, dat onlosmakelijk is verbonden met vermiste kinderen, een nieuw jasje aan te trekken. Tegenwoordig is nieuwe mogelijkheden als social media en QR codes nieuwe tools die ingezet worden bij vermissingen.  

MILK CARTON 2.0, Missing Children Charity, Grey Canada, Missing Children Society Of Canada, Print, Outdoor, Ads

Milk Carton 2.0 is een moderne versie van het oude gedachtengoed, dat nu, meer dan 30 jaar later, door Missing Children Society Canada is opgericht.

Onderstaand filmpje laat zien hoe onder andere Google Search, Pinterest, Foursquare en apps gebruikt worden om op slimme manieren aandacht te vragen voor vermiste kinderen, vaak ook in combinatie met Amber alerts. Hoewel er in Canada per jaar duizenden vermiste kinderen zijn, wordt het Milk Carton 2.0 netwerk slechts af en toe ingezet. Het is in 2 jaar tijd slechts 22 keer ingezet. Alleen wanneer andere middelen niet toereikend geacht worden en er is echt serieus gevaar voor het kind besluit men deze aanvullende dienst in te zetten.


En een filmpje over de lancering van de dienst door de politie van Toronto:

Bronnen: Time, TheStar

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *