Mensenhandel gebeurt ook via social media, zoals deze man die 14 jaar gevangenisstraf boven het hoofd houdt, omdat hij zijn illegale handel regelde via Facebook. Maar social media is ook een krachtig medium voor bewustwording over mensenhandel, zoals onderstaande video op YouTube: “Girls going wild in red light district”.

Burgerparticipatie versterkt actie tegen mensenhandel

Het laatste decennium groeit het aantal geregistreerde slachtoffers van mensenhandel jaarlijks. In 2011 is ten opzichte van het jaar daarvoor sprake van een stijging met 23 procent. Het is dan ook geen wonder dat het Openbaar Ministerie als topprioriteit het tegengaan van mensenhandel heeft. Want lang niet alle gevallen zijn bekend. Tijdens een actie in Eindhoven springt TNO bij om burgers te betrekken.

Driehonderd agenten en vele tientallen hulpverleners worden tijdens een avond in maart ingezet op het Baekelandplein in Eindhoven. Openbaar Ministerie (OM), gemeente Eindhoven en de politie starten deze grootschalige actie om internationale mensenhandel tegen te gaan. Burgers worden via sociale media opgeroepen om signalen van mensenhandel te melden bij de politie. Achter deze oproep zit TNO. In samenwerking met het OM houden onder andere TNO’ers Arnout de Vries en Jop Esmeijer zich bezig met ‘burgerparticipatie’. “Burgers blijken nauwelijks een beeld te hebben van wat het OM en het Landelijk Parket nou eigenlijk doen”, vertelt De Vries. “Bij de actie in Eindhoven wil het OM echter graag gebruik maken van de kennis van het publiek. Aangezien TNO op beleids- en strategisch niveau ervaring heeft met burgerparticipatie, worden wij gevraagd het OM te ondersteunen.”

Actief met sociale media

Samen met het OM gebruikt TNO sociale media als Twitter, Facebook en Storify actief. De Vries: “We hebben actief informatie verstrekt over hoe je mensenhandel kunt herkennen en wat je daar vervolgens zelf aan kunt doen. Ook hebben we tijdens de actie informatie en foto’s verspreid om mensen een kijkje achter de schermen te geven. Zodat ze begrijpen wat er gebeurt en waarom het gebeurt.” Daarnaast monitort TNO de verschillende sociale mediakanalen, om te kijken wat er over mensenhandel wordt gezegd. In Amerika is het inzetten van social media zelfs een aanpak die bewezen helpt. “We kijken hoe de berichtgeving van het OM wordt overgenomen en door wie. Daarmee maken we goed zichtbaar welke individuen en belangenorganisaties in dit kader relevant zijn. Een deel blijkt nog geen onderling contact of contact met het OM te hebben. Deze inzichten helpen het OM zijn bereik en samenwerking gericht te verbeteren op het gebied van mensenhandel.”

Strategie voor burgerparticipatie

De ondersteuning van TNO gaat echter verder. De actie in Eindhoven geldt als experiment, om te kijken wat burgerparticipatie oplevert en welke strategie daarvoor het beste is. “Want er doen zich allerlei dilemma’s voor”, legt De Vries uit. “Als je actief bent op Facebook, wil je dan dat mensen je actie tegen mensenhandel kunnen ‘liken’? Of komt dat raar over? Ga je in dit geval als OM zelf de lucht in met een Facebookpagina, of kan het sociale netwerk van bijvoorbeeld twitterende wijkagenten gebruikt worden? Hoe pik je signalen over mensenhandel op via sociale media en hoe kun je burgerparticipatie daarin stimuleren? Mensenhandel is immers een maatschappelijk probleem waarin de rol van de burger van groot belang is. Deze en andere dilemma’s nemen we mee in het formuleren van een strategie. Daarbij maken we gebruik van de uitgebreide kennis die TNO heeft op het gebied van maatschappelijke veiligheid, burgerparticipatie en cocreatie.”

Storify

De Gemeente Eindhoven, het Openbaar Ministerie (OM) en de politie zijn op 23 maart 2012 een grootschalige actie begonnen tegen internationale mensenhandel. Meer informatie over mensenhandel is te vinden op de Facebook pagina van het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie, waar ook de link staat naar een Storify.

Er is afgelopen jaren veel aandacht geweest voor vrouwenhandel en loverboys. De vraag dringt zich op: wie trapt daar nog in?

“Iedereen. Het gaat om aandacht. Ik zeg altijd tegen mensen: kijk naar je eigen leven; waar loopt het over rozen en waar niet. Je hebt geluk als je op een kwetsbaar moment niet de verkeerde tegenkomt. Want dát gebeurt bij de meeste van die meiden; als je in de shit zit, slaat zo’n mensenhandelaar toe. Het begint met verleiding en misleiding. Daarna volgt chantage, de ronselaar dreigt naaktfoto’s of seksfilmpjes op internet te zetten. Met al die social media heb je tegenwoordig heel veel technieken om iemand te chanteren. Excessief geweld, wat we vooral in het begin zagen, gaat steeds vaker over in psychisch geweld.”

Bronnen: de Volkskrant (18 jan 2012), TNO.nl

Gerelateerde berichten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *