Wil je weten hoe het met je bejaarde overbuurvrouw gaat die je al een tijdje niet gezien hebt? Of zou je graag willen dat het meisje van drie huizen verderop weer op de kinderen past als je een avondje weggaat? Dan hoef je de deur niet meer uit. Je hoeft niet meer aan te bellen of ze aan te spreken op straat. Het kan nu gewoon lekker veilig online via Nextdoor.com. En gewoon vanaf je mobieltje.

Nextdoor.com is bedoeld om buren met elkaar te verbinden en creëert ook een virtuele buurtwacht. Dus je hoeft die nare medebewoners niet als ‘vrienden’ op Facebook te accepteren, maar geef ze een eigen plekje op het besloten Nextdoor platform. Daardoor wordt het volgens de makers van Nextdoor een stuk veiliger in de buurt (sociale controle) en kun je veel makkelijker een grasmaaier lenen of een oppas regelen. In veel landen is de sociale cohesie niet best. In Amerika blijkt uit onderzoek van Pew Research Center uit 2010 dat 29 procent van de Amerikanen slechts een handjevol buren kent en dat 28 procent niet eens de namen kan opnoemen van de buren. Online biedt kansen om op een simpele manier contact te leggen en inmiddels is Nextdoor al in honderden steden in de VS in gebruik, en het heeft effect zo lijkt bij de vele voorbeelden. Politie en gemeenten werken hierin graag mee. Het initiatief heeft een flinke financiële impuls gekregen met financiers als Jeff Bezos van Amazon.

Je kan er aanbevelingen voor een oppas krijgen, zien wat er de laatste tijd in je buurt gebeurd is, je buren uitnodigen voor een feestje en makkelijker een grasmaaier lenen. Dit kan je ook allemaal doen door even naar je buren te lopen, maar in de tijd waarin we leven zou je denken dat deze oplossing veel meer bij ons zal passen. Ook hoef je hierdoor de deur niet meer uit. De makers van Nextdoor geloven dat het door hun platform een stuk veiliger zal worden.

Neighborhood Map

Bekijk maar eens deze mooi gemaakte video:

Volgens de berchten gebruikt inmiddels 1 op de 4 Amerikanen de dienst Nextdoor!

 

 

nextdoor_loop.0

 

Bronnen: MarketingFacts, eMarketingblog, LATimes, Nextdoor, TheNextWeb

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *