noodweer pinkpop

Op 7, 8 en 9 juni 2014 vond in Landgraaf het jaarlijkse festival Pinkpop plaats. Elke festivaldag komen 60.000 bezoekers naar het evenement. Zowel landelijke als regionale media besteden ruim aandacht aan het festival met live-registraties en nieuwsupdates via radio, tv, gedrukte en online media. De editie van 2014 staat in het teken van de Rolling Stones en Metallica, maar zeker ook het noodweer. In de nacht van 8 op 9 juni kregen de festivalgangers al flinke buien te verduren. Het slechte weer werd al in de ochtend van 9 juni aangekondigd, maar vanaf het einde van de middag werd duidelijk dat het festival getroffen zou worden. Om 12.30 uur kondigde het KNMI code geel af en al om 12.40 uur code oranje. Om 18.53 uur kondigt het weerinstituut voor de regio Limburg code rood af. Vanaf 18.40 uur zijn de hulpdiensten uit voorzorg ook opgeschaald tot GRIP 3. Van 20.00 uur tot 20.40 uur teisterden fikse onweersbuien het festivalterrein. Kort daarna schaalde het KNMI af naar code oranje en daarna code geel. De schade beperkte zich tot omgewaaid materiaal en er vallen geen gewonden. Het incident kan daarom het beste worden beschreven als predictieve risicocrisis.

Deze analyse, komend uit “Sociale media-analyses van vijf kritieke momenten” beschrijft de communicatie van de hulpdiensten en festivalorganisatie in relatie tot de beleving van mensen geuit op sociale media.

Pinkpop1
1 Feitenrelaas en analyse

Sociale media
Tot het tijdstip dat het KNMI voor de regio Limburg code oranje afkondigt (12.40 uur), versturen de officiële instanties weinig tot geen berichten over het naderende onweer. Alleen burgemeester Vlecken adviseert zijn volgers in de ochtend regelmatig de weersverwachting te bekijken. Op dat moment is het ook nog niet zeker of het noodweer tijdens het festival Landgraaf aan zal doen. De Pinkpop-organisatie laat om 14.35 uur op haar Facebookpagina weten dat de weersverwachting tot in de loop van de avond goed is en dat zij de voorspellingen nauwlettend in de gaten houdt en
bezoekers daarover zal informeren.

Om 18.47 uur kondigt het KNMI voor Limburg code rood af wegens verwacht noodweer. Dan beginnen met name de politie Limburg, politie Brunssum/Landgraaf en de Veiligheidsregio Zuid-Limburg via Twitter te communiceren. Om 19.05 uur twittert de politie Limburg dat overleg tussen de gemeente, politie en de organisatie van Pinkpop over de weersverwachting niet heeft geleid tot extra maatregelen. Om 18.40 uur schalen de hulpdiensten op naar GRIP 3. Vanaf 19.58 uur start de veiligheidsregio Zuid-Limburg de communicatie op Twitter met handelingsperspectieven
voor bezoekers (“ga gehurkt zitten en blijf uit de buurt van bomen”). Om 20.16 uur vraagt de veiligheidsregio omwonenden hun wifi-poorten open te zetten voor bezoekers. Tussentijds corrigeert de veiligheidsregio berichtgeving van L1 via Twitter met het bericht “bezoekers krijgen instructies en het gerucht ‘camping A is niet ontruimd’ klopt niet”. De politie-accounts retweeten het bericht van de veiligheidsregio. De gemeente communiceert vooral via haar eigen website en gebruikt Twitter om mensen daarop te wijzen. De gemeentewebsite verwijst door naar de website van Veiligheidsregio Zuid-Limburg. De Pinkpop-organisatie communiceert tot dat moment niet via Twitter of Facebook.

Pinkpop2

Vanaf 20.45 uur domineren de politie-accounts de officiële woordvoering op Twitter met een herhaling van handelingsperspectieven en ontkrachting van evacuatiegeruchten. (Enkele sporthallen zijn in gereedheid gebracht voor opvang). Vanaf 20.54 uur communiceert de Pinkpop-organisatie op Twitter en Facebook dat het ergste onweer is geweest, er geen gewonden zijn gevallen en ze bedankt alle bezoekers voor hun medewerking en geduld. De politie-accounts (Twitter) versturen dezelfde boodschap. De berichten gaan daarna weer over de programmering van Pinkpop en
de verkeersstromen. De politie verwijst naar L1 voor een verslag van het noodweer. De Veiligheidsregio Zuid-Limburg communiceert in deze periode niet via Twitter.

Pinkpop3

Ook de traditionele media communiceert via Twitter. De regionale omroep L1 is actief via meerdere accounts (@L1, @L1nws en @L1festival) en ook twitterende verslaggevers (@nilsrompen en @frankmoonen) berichten veel over het noodweer. De twitteractiviteit van L1 loopt daarbij parallel aan de totale activiteit op sociale media.

Pinkpop4
Om 00.36 uur verstuurt de Veiligheidsregio Zuid-Limburg een laatste tweet met een link naar de website van de veiligheidsregio met een verzameling van feiten over het noodweer op Pinkpop.

Traditionele media
Voor veel landelijke media is het aangekondigde noodweer op 9 juni een alinea in het nieuws, en niet het centrale onderwerp. Dat komt pas de dag daarna. De afgekondigde weeralarmen zijn aanleiding voor nieuwsartikelen over onder andere Pinkpop. De Limburgse regionale omroep L1 duikt vanaf de ochtend wel op het nieuws. Het noodweer vormt op 9 juni de rode draad van de Pinkpop-uitzending op L1 Radio. Zij hebben tussen 10.40 uur en 16.30 uur drie extra radio-uitzendingen met daarin updates over het weer. In interviews om 12.17 uur en 15.36 uur zegt organisator Jan Smeets zich nergens zorgen over te maken, omdat ze goed voorbereid zijn. Om 18.30 uur besteedt L1 in het televisienieuws aandacht aan de situatie op Pinkpop.

Er zouden nog geen extra maatregelen nodig zijn, maar bezorgde ouders bellen ondertussen wel massaal naar Pinkpop, aldus de nieuwszender. Om 19.30 uur komt L1 weer met een extra tv-uitzending. Deze uitzending is niet meer beschikbaar op L1.nl, maar uit tweets over de uitzending is af te leiden dat er opnieuw een crisisoverleg is geweest, dat de hulpdiensten paraat staan en de GGD is opgeroepen voor mogelijke calamiteiten, en de organisatie nog geen extra maatregelen getroffen heeft.

Presentator Giel Beelen meldt om 19.30 uur – bij aanvang van de live-uitzending van Pinkpop (NTR/VARA/VPRO) – dat er noodweer op komst is, maar de meeste aandacht gaat uit naar de optredens. De uitzending is een combinatie van live-verslag en dagregistraties. Om 19.57 uur vertelt presentator Eric Corton dat organisator Jan Smeets zojuist op het hoofdpodium veiligheidsinstructies aan de bezoekers gaf (“weg bij lichtmasten & gehurkt op de grond gaan zitten”). Ook richt Corton zich speciaal tot de bezorgde ouders met de boodschap dat “als we allemaal rustig blijven, het allemaal goed gaat komen”. In de volgende updates herhalen de presentatoren deze berichten meerdere malen met de conclusie dat bezoekers zich goed aan de instructies houden. Ook benoemen de presentatoren het “spectaculaire wolkendek” dat boven Pinkpop hangt, maar de meeste aandacht blijft uitgaan naar de optredens en voorgemonteerde
registraties van eerder op de dag. De uitzendingen op radio 3FM en de website 3voor12 volgen hetzelfde patroon.

Als het noodweer volop gaande is, last L1 om 20.30 uur weer een extra nieuwsuitzending in. L1 neemt de kijker daarin mee in de sfeer en de genomen maatregelen op Pinkpop. De regionale omroep gaat in op scenario’s aan de hand van:
> verslaggevers die de sfeer op het festivalterrein beschrijven
> een weerman die zijn voorspellingen over het noodweer geeft
> een woordvoerder van de politie die vertelt paraat te staan om vrijwillig vertrekkende mensen het terrein af te helpen
> burgemeester Raymon Vlecken die concludeert dat alles vlekkeloos verloopt en niet in de laatste plaats om de kalmte die de bezoekers bewaren; hij geeft aan dat de geleerde lessen
van Pukkelpop onderdeel zijn van het veiligheidsplan van Pinkpop
> een woordvoerder van de Veiligheidsregio Zuid-Limburg met de boodschap dat er geen moment paniek heerst op het terrein
> een contactpersoon die in de studio contact onderhoudt met hulpdiensten, uitlegt wat GRIP-3 betekent en kijkers wijst op het ingestelde publieksnummer voor meer informatie.

Tijdens de uitzending wordt duidelijk dat het optreden van Metallica verlaat doorgaat. Het nieuwsitem wordt afgesloten met een oproep aan bewoners rondom Megaland om hun wifi-poorten open te stellen voor de festivalgangers, zodat zij contact kunnen opnemen met het thuisfront. In de live-uitzending op Nederland 3 zegt Pinkpop-organisator Jan Smeets om 21.56 uur dat de communicatie “naar de overheid is verplaatst” vanwege de opschaling naar GRIP 3. Hij heeft naar eigen zeggen continu overleg met het ROT en de burgemeester, maar sluit het interview af met het bericht dat “hij niet teveel mag zeggen, want de burgemeester en leidinggevenden vinden dat hij de afspraken niet nakomt om gezamenlijk vragen te beantwoorden.
Aan het einde van de avond is meteoroloog Margot Ribberink te gast in Knevel & Van den Brink. Zij geeft aan dat MeteoConsult de gehele dag veelvuldig contact onderhield met de organisatie van Pinkpop. Ook schakelen Knevel & Van den Brink met Giel Beelen die persoonlijk verslag doet vanaf het Pinkpopterrein. Beelen geeft toe een beetje bang te zijn geweest, maar dat iedereen rustig is gebleven en dat het goed is gegaan. De belangrijkste vraag van Knevel & Van den Brink is of er een ramp is voorkomen met Pukkelpop in het achterhoofd. De conclusie van Ribberink is dat men de kalmte wist te bewaren, maar dat er wel risico’s zijn genomen. Burgemeester Vlecken belt volgens Knevel & Van den Brink op eigen initiatief de redactie en wordt in de uitzending
gehaald. Hij legt uit waarom niet is geëvacueerd en probeert de conclusies van Ribberink te ontkrachten.

2 Tijdblokken
Het online gesprek op Facebook en Twitter over het (naderende) noodweer op Pinkpop is in te delen in drie tijdblokken met elk een dominant thema:
>> 00.00 tot 18.53 uur: Zal het noodweer Pinkpop treffen?
>> 18.53 tot 21.00 uur: Afkondiging code rood; het noodweer barst los.
>> 21.00 tot 24.00 uur: Ergste onweer voorbij; evaluatie komt op gang.
Pinkpop5

00.00 tot 18.53 uur: Treft noodweer wel of niet Pinkpop?
Aangezien bezoekers in de nacht van 8 op 9 juni ook al te maken kregen met flinke buien, kijken enkelen ’s nachts en in de ochtend al vooruit naar het aangekondigde slechte weer aan het einde van de dag. Op dat moment is het nog onzeker of het naderende noodweer ook Pinkpop bedreigt. Op basis van weersverwachtingen, maar vooral de buienradar trekken mensen de conclusie dat het in de avond kan gaan spoken op Pinkpop. Op 9 juni is ’s middags de website Buienradar.nl af en toe niet bereikbaar door een te groot aantal bezoekers tegelijkertijd. Festivalbezoekers
benoemen op hun beurt vooral de enorme hitte en dat zij wel wat verkoeling kunnen gebruiken. > Buienradar spiegelt mensen naderend onweer voor (screenshots worden gedeeld).
> “Vanavond kan heftig worden”.
> Berichten over hitte van bezoekers: “laat dat noodweer maar komen”.
> Hoop op rustig verloop van de avond onder thuisblijvers.
> Enkele vragen over veiligheid en eventuele maatregelen Pinkpop.
> Eerste associaties met Pukkelpop 2011.
> Quotes van Pinkpop-organisatie “nog geen directe dreiging”, daarna “indien noodweer, dan open ruimtes opzoeken”.
> Enkele berichten van ongeruste ouders met kinderen op Pinkpop.

Vanaf de melding ‘code oranje’ om 12.40 uur groeit de bezorgdheid onder thuisblijvers. Thuisblijvers domineren het online gesprek. De weersvoorspellingen zorgen vooral voor bezorgdheid onder ouders met kinderen op het festival. Vragen gaan met name over de veiligheid en mogelijke maatregelen die de festivalorganisatie treft. Twitteraars stellen ze soms, maar meestal niet, direct aan de organisatie van Pinkpop of andere officiële instanties, maar krijgen geen reactie. Een enkeling maakt zich ook zorgen over het optreden van Metallica: “Heel slecht weer verwacht bij @pinkpopfest. Shit, Martijn en Marleen zijn daar NU! Metallica speelt toch vanavond wel??
Een kleine groep twitteraars vindt dat het weeralarm al genoeg zegt en dat mensen weg moeten wezen. Enkele thuisblijvers koppelen het noodweerscenario aan de ervaringen met Pukkelpop in 2011. Twitteraars op Pinkpop lijken zich nog weinig zorgen te maken. Op de Facebookpagina’s van 3FM, 3voor12 en Pinkpop wordt op dat moment nog weinig gesproken over het noodweer.

18.53 tot 21.00 uur: Bezorgdheid gaat over in angst en klachten
Het bericht dat het KNMI code rood afkondigt voor Limburg, werkt als katalysator voor het aantal berichten over Pinkpop. Bij thuisblijvers leeft veel bezorgdheid, maar naarmate het noodweer dichterbij komt groeit ook het aantal berichten met angst en klachten. Veel thuisblijvers snappen niet dat de organisatie het festival toch door laat gaan ondanks het weeralarm. Tegelijkertijd klinkt een tegengeluid met meer begrip voor het besluit, omdat grote paniek op het terrein nog erger is en bovendien “waar laat je 60.000 bezoekers?”. Het online gesprek bestaat tijdens deze twee uur uit de volgende ingrediënten.
> Weeralarm “code rood voor Limburg” zorgt voor flinke toename berichten.
> Ontstaan van twee kampen: “onverantwoord om Pinkpop door te laten gaan” versus “afgelasting zorgt voor grotere paniek, dus verstandig besluit”.
> Enkele berichten van thuisblijvers die familie of vrienden op het festivalterrein niet kunnen bereiken.
> Vergelijking met Pukkelpop 2011 wordt vaak getrokken.
> Aantal vragen en klachten over communicatie Pinkpop en Jan Smeets groeit.
> Berichten vanaf terrein beschrijven een minder bezorgde sfeer.
> Klachten over gebrek aan live-beelden vanaf het terrein.

Vanaf ongeveer 19.30 uur valt het mensen op dat de organisatie van Pinkpop online niet aanwezig is en niet reageert op gestelde vragen. Hier wordt negatief op gereageerd. De online communicatie ervaren velen als waardeloos, bijvoorbeeld: “Geen enkele communicatie via @pinkpopfest. Onbegrijpelijk! #storm #Pinkpop2014 #pkp11”. Mensen weten niet dat de Pinkpop-organisatie niet kan reageren omdat is afgesproken dat de woordvoering bij de veiligheidsregio ligt. Ook het account@PinkpopWeer (geen officieel account) wordt regelmatig bevraagd en
aangesproken over de weersituatie, maar benoemt dat zij geen onderdeel uitmaken van de Pinkpop-organisatie en dus niet overal antwoord op kunnen geven.
Pinkpop6
Uit de berichten vanaf het festivalterrein klinkt minder bezorgdheid. Enkelen geven zelfs aan dat er goede instructies worden gegeven en dat er een gemoedelijke sfeer heerst. Op Facebook klinken vooral lovende geluiden over de duidelijke instructies en rustige stem van 3FM-dj Eric Corton die op het podium de bezoekers toespreekt, zoals: “@3FM @pinkpopfest geweldig Eric corton Hoe je de moed erin houdt. Ik moet zeggen best spannend zo op het veld.” Enkele bezoekers melden dat zij toch maar vertrokken zijn voor naderend noodweer: “Toch maar een verstandige keuze gemaakt en #PP14 vervroegd verlaten. Noodweer op komst, veel security geeft instructies. Op weg naar trein.

In het uur voorafgaand en tijdens het noodweer verwijzen mensen naar het tijdelijk stopzetten van Pinkpop. Vooral ook de onduidelijkheid over het optreden van Metallica (en of dat live wordt uitgezonden op Nederland 3) speelt parten. Ook duiken enkele geruchten op:
> De ontruiming van Camping A.
> Georganiseerde evacuaties.
> Naderende tornado in Aken op 20 km afstand van Pinkpop.
> Blikseminslag in tent (Brand Bier stage).
> Een ingestorte tent.
> Afgelasting van optreden Metallica.

De meeste geruchten hebben een beperkt bereik. Alleen de ontruiming van Camping A en mogelijke evacuaties leiden tot vragen van traditionele media. De hoax van de naderende tornado op Twitter wordt door tientallen gedeeld, maar ook door anderen al snel ontmanteld. Wanneer code rood voorbij is, groeit het aantal complimenten voor het handelen van de organisatie, maar ook zijn er mensen die vinden dat Pinkpop geluk heeft gehad: “Dat het goed gegaan is op Pinkpop met het noodweer is eerder goed geluk dan ‘goed voorbereid’, denk ik als ik de beelden zo terugzie…”. Opnieuw klinkt Pukkelpop als doemscenario. Regionale zender L1 krijgt veel lof voor haar actuele en volledige nieuwsvoorziening. Op de live-uitzending van Nederland 3 is meer kritiek en sarcasme, omdat het volgens enkelen niet genoeg aandacht besteedt aan het noodweer: “#ned3 zendt heerlijke zonnige middagberichten uit, terwijl op #Twitter te lezen is
dat #Pinkpop NOODWEER ondergaat.”. Veel thuisblijvers verwachten op dat moment nieuwsvoorziening van de NPO.

21.00 tot 00.00 uur: Discussie over handelen organisatie meer in balans
Wanneer de grote storm is gaan liggen, wordt het ook rustiger op Twitter. Toch gaat de discussie door over de vraag of de organisatie het nu wel of niet goed heeft gedaan, maar de twee kampen lijken nu wel meer in balans. Critici reageren op de Facebookpagina van 3voor12 geërgerd op de reactie van organisator Jan Smeets die in een interview met 3FM na afloop zegt: “mensen die zeggen dat wij hadden moeten ontruimen, begrijpen niet hoe deze maatschappij in elkaar zit”. Vanaf 22.30 uur (en de volgende dag) mengen zich ook festivalbezoekers in het debat op Facebook en Twitter. Veel van hen geven aan dat zij zich niet onveilig hebben gevoeld, dat de organisatie complimenten verdient en bovendien dat “Pinkpop geweldig was”. Sommigen vonden
het noodweer zelfs bijdragen aan de sfeer. De belangrijkste thema’s aan het einde van de avond zijn:
> Discussie over correct handelen van de organisatie meer in balans.
> Klachten over de communicatiestijl van Jan Smeets.
> Gemiste kans dat Pinkpop niet via Twitter communiceerde tijdens het noodweer.
> Enkele klachten over gebrek aan opvang van bezoekers met een gesneuvelde tent.
> Opluchting over het doorgaan van Metallica.
> “sensatiezoekerij” door Knevel en Van den Brink.

Na 23.00 uur wordt de uitzending van Knevel & Van den Brink doelwit van kritiek. Velen vinden dat de presentatoren te lang “zeuren” over een regenbui. Enkelen beschuldigen het actualiteitenprogramma van “sensatiezoekerij”, omdat de presentatoren te veel zoeken naar de conclusie dat “Pinkpop aan een ramp is ontsnapt”, bijvoorbeeld: “Pinkpop aan een ramp ontsnapt? Wat een sensatie tv #kvdb. Dat de Mart weer komt om zijn ego te strelen dat vind ik eerder een kleine ramp.

3 Conclusies
Uit de online discussie over Pinkpop zijn de volgende conclusies te trekken:

1. Bezoekers en thuisblijvers ervoeren de situatie anders
Op sociale media was een duidelijk verschil zichtbaar tussen de ervaringen van de bezoekers en thuisblijvers. Thuisblijvers waren (zeker tot aan het eind van de avond) erg dominant in de beeldvorming. De festivalbezoekers spraken in meerderheid over goede communicatie, rustige omstanders en een geweldig evenement. Thuisblijvers speculeerden vanaf het moment dat het KNMI code oranje afkondigde over het wel of niet afgelasten van het festival. Ze spraken hun bezorgdheid uit over de bezoekers of hun kinderen), maar vooral ook over de gebrekkige informatievoorziening. Zij gingen voor hun oordeel af op beschikbare informatie, zoals de buienradar, beelden op sociale media en historische ervaringen (Pukkelpop 2011). Al had de veiligheidsregio een callcenter ingericht waar gedurende de avond vragen van thuisblijvers werden beantwoord, de communicatie van officiële instanties was met name gericht op de
festivalbezoekers. Een gebrek aan informatie bij festivalbezoekers over de situatie werkte vragen, bezorgdheid en klachten in de hand. Aan het einde van de avond sloten ook festivalbezoekers zich aan in de discussie over de vraag of de organisatie wel verantwoord handelde. Velen van hen vonden van wel en hun stem leek zwaar te wegen. De beeldvorming kantelde en het aantal complimenten oversteeg het aantal klachten.

2. Verwachtingen bepaalden mede bezorgdheid en klachten
Gesignaleerde klachten en vragen gingen over keuzes die de organisatie maakte (wel/niet afgelasten, wel/niet evacueren) en over het gebrek aan communicatie. Ook was er kritiek op de landelijke media die te laat of te weinig over het noodweer zouden hebben bericht. Achter de vragen, klachten en bezorgdheid op sociale media lijkt een aantal belangrijke verwachtingen en aannames te zitten:
> weeralarmen en GRIP 3 zijn signalen voor serieuze dreiging
> de organisatie van Pinkpop is verantwoordelijk voor de communicatie
> media en organisatie moeten een overzicht geven van de situatie zodat ik zelf een oordeel kan vellen of de situatie veilig is
> de organisatie moet onze situatie begrijpen en reageren op vragen, klachten en signalen, zeker als ze over de kanalen beschikken
> media die live uitzenden moeten ook nieuwsvoorzienend zijn in crisistijd.

3. Gebrek aan informatie maakte de weg vrij voor geruchten
Naast klachten en vragen als uitingsvorm van een informatiebehoefte was de behoefte aan informatie ook op een andere manier zichtbaar, namelijk in het crowdsourcing. Mensen gingen zelf op zoek naar informatie. Het risico bij het op die manier verzamelen van informatie is dat het verificatieproces niet altijd optimaal is en geruchten ontstaan. Zeker als de informatie niet ter plaatse gecheckt kan worden, is er het risico dat geruchten breed worden verspreid. Na verloop van tijd werden in dit geval veel geruchten door anderen weer ontkracht.
Om de ernst of het risico van de situatie te kunnen inschatten, grepen veel mensen terug op situaties uit het (recente) verleden. Vanwege vergelijkbare elementen (festival en noodweer) lag een vergelijking met Pukkelpop (2011) voor de hand. Bovendien leken de donkere beelden die online verspreid werden op die van het festival in 2011. De burgemeester benoemde die zorg in de uitzending van L1, maar het is opvallend dat in de berichtgeving van 3FM en de live-uitzending op Nederland 3 deze associatie niet genoemd werd. Het doemscenario van Pukkelpop was online namelijk erg dominant in de beleving en een veel gekozen frame bij de beschrijving van de bezorgdheid.

4. Publiek meenemen in de nieuwsvoorziening werd gewaardeerd
De boodschap op 3FM en Nederland 3 was vooral dat als iedereen rustig bleef, zich hield aan de instructies, het dan waarschijnlijk allemaal goed kwam. De berichtgeving van L1 was anders van aard en nam de mensen mee in de nieuwsvoorziening. Het voordeel daarvan was dat mensen meer inzicht kregen in de actuele situatie waardoor zij zelf een oordeel konden vormen of het goed zou komen. Die presentatievorm van het nieuws sloot aan op de behoefte. Het is aannemelijk dat dit een van de redenen was dat L1 na afloop veel meer lof kreeg over de nieuwsvoorziening dan de landelijke nieuwspartijen.

5. Communicatiestijl maakte verschil
Hoewel de inhoudelijke boodschap van organisator Jan Smeets en 3FM-dj Eric Corton vrijwel identiek was, werd de integriteit en kundigheid van Jan Smeets veel meer betwist. Natuurlijk droeg Smeets ook de verantwoordelijkheid waardoor hij kritischer werd bekeken, maar veel kritiek werd vooral geuit op zijn communicatiestijl. Waar Corton werd geroemd om zijn rust en duidelijke taal, kreeg Smeets kritiek op zijn nonchalante houding waarmee hij alle adviezen in de wind leek te slaan. Bovendien uitte hij zich ongelukkig door in de uitzending op Nederland 3 openlijk de burgemeester te beschuldigen van een gebrek aan vertrouwen en critici te bestempelen als onwetend over de werking van de maatschappij.

6. Veel klachten betekent niet een negatieve publieke opinie, het is wel een signaal
Hoewel het aantal klachten online relatief groot was, is het gevaarlijk om te zeggen dat de publieke opinie op dat moment negatief was. Achter een openlijke uiting van een klacht zit vaak een bewust of onbewust doel, bijvoorbeeld:
>> ik wil gehoord worden
>> ik wil de situatie begrijpen
>> ik wil contact krijgen met mijn bekenden.

De festivalbezoekers waren grotendeels onbereikbaar, omdat het mobiele netwerk overbelast was of de batterijen van telefoons aan het einde van het weekend leeg waren. Bij een gebrek aan informatie en direct contact is het risico aanwezig dat het online beeld negatief gekleurd wordt. Dat wil echter niet zeggen dat de publieke opinie in zijn geheel negatief was. Wel is het een signaal dat er een bepaalde behoefte leeft.

Bronnen: Sociale media-analyses van vijf kritieke momenten


Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *