Hurricane Sandy track model from October 28, 2012 as provided by NOAA.

Orkaan Sandy richtte al eerder schade aan in Jamaica, de Bahama’s, Haïti en Florida voordat het de oostkust van de VS en Canada aandeed. De orkaan had reeds 67 slachtoffers gemaakt toen het op 30 oktober als superstorm de VS bereikte. Er werden weer diverse maatregelen genomen, zoals het evacueren van 370.000 mensen uit het lagergelegen deel van New York City en zelfs delen van het drukke Manhattan. Bussen, metro en treinen werd stilgelegd, vluchten geannuleerd,  tunnels afgesloten, een kerncentrale uitgezet en ook WallStreet ging dicht (dat sinds een sneeuwstorm van 1888 niet meer langer dan een dag dicht ging). De storm kwam aan in Atlantic City en het grootste deel van de stad overstroomde.

Heatmap van tweets over Sandy (bron: Tweetbeat):

In New York City brak de arm van een bouwkraan en de diepe bouwput van Ground Zero liep vol met zeewater. Zeven metrotunnels liepen onder water. Volgens een woordvoerder de grootste ramp in de 108-jarige geschiedenis van het metrobedrijf. Dit leidde op social media tot de volgende berichten (die door sommige mensen voor waar werden aangenomen):

Twee miljoen mensen kwamen zonder stroom te zitten waarvan een een groot deel in New York City zelf. President Obama riep New York uit tot rampgebied en er werd later bekend dat er meer dan honderd doden vielen, vooral vanwege vallende bomen. Orkaan Sandy bleek achteraf de kostbaarste en een van de dodelijkste orkanen die de VS aandeden in de afgelopen 100 jaar, met een impact van zo’n 182.000 getroffenen. Des te opvallender waren een paar jongens die een lolletje maakten in de storm terwijl een CNN verslaggever aan de kijkers dringend verzoekt binnen te blijven:

Regie?
Dit geeft aan hoe lastig het is voor de autoriteiten om met serieuze berichtgeving mensen te bewegen om maatregelen te nemen en aan beïnvloeding te doen, terwijl social media een enorme rol speelt en diverse krachten hierin actief zijn. De Federal Emergency Management Agency (FEMA) nam het crisismanagement op zich en heeft ten tijde van orkaan Sandy zelf s een Rumor Control Center ingericht naast het Crisis Management Center, mede door de lessen die ze leerden tijdens orkaan Irene.

FEMA communiceerde via account FEMASandy welke Twitter accounts mensen het beste kon volgen en welke hashtags er gebruikt werden. De brandweer, het Rode Kruis, Leger des Heils en vele andere organisaties gebruikten Twitter zeer actief. Het Rode Kruis had een “Digital Command Center” (een samenwerking met Dell en Radian6, dat later een bezoekje van president Obama kreeg) en onder andere burgers vroeg om de locaties van Rode Kruis voertuigen te Twitteren zodat getroffenen wisten waar ze hulp konden vinden. Maar ook veel crowdsourcing vond plaats in samenwerking met AirBnB, of bijvoorbeeld GasBuddy, een dienst voor de nodige brandstof om van A naar B te komen.

File:RedCross Obama 1.jpg

Ook realiseerde FEMA voor de nafase “virtual town halls” die onder andere huiseigenaren informeerden over maatregelen die ze konden nemen. Er waren (gesponsorde) “Tide Loads of Hope” locaties waar mensen hun kleding konden wassen en zelfs “Therapy Dogs International” liet weten hoe speciaal getrainde honden mensen konden helpen om de trauma’s te verwerken. Ook commerciële bedrijven deden mee zoals AirBnB die er zelfs een speciale feature voor inrichtte. Facebook werd gebruikt om vermiste personen weer met elkaar in contact te brengen. “Social media gave us situational awareness on the ground.” zei Sergeant W. Greg Kierce, director of the Jersey City Office of Emergency Management and Homeland Security. En zoals wel vaker voorzag het Google Crisis Response team in een Google Crisis Map die verrijkt werd door de vele online bijdragen. Op de kaart kon je onder andere de actuele situatie van stroomuitval zien, adressen voor onderdak, opvangcentra, lokale webcam feeds en veel meer.

Er werden uiteindelijk meer dan 20 miljoen tweets verstuurd over #Hurricane #Sandy volgens Twitter:

Je zou zeggen: de stroom is uitgevallen en mobiele telecomnetwerken doen het niet meer, dus waar komt al dat verkeer vandaag? Maar het bleek dat de infrastructuur niet volledig werd uitgeschakeld. En vergeet niet dat veel smartphones ook gebruik kunnen maken van alternatieve verbindingen zoals Wifi of dat men het vastgelegde materiaal later online plaatst als men aankomt in veilig gebied. Wat vooral veel gedeeld werd in de aanloop was informatie over de naderende weersituatie. Zowel Facebook en Twitter, maar vooral de visuele kracht van Instagram en Pinterest zorgde ervoor dat foto’s en plaatjes met zeer lokale weerberichten en eventuele voorspellingen snel gedeeld werden.

Opvallend is dat de overheid eerst een oproep deed om toch vooral 911 te bellen in geval van nood, zoals gebruikelijk is bij crises en rampen. De New York Fire Department (FDNY) deed deze oproep ook namens social media manager Emily Rahimi, maar naarmate de storm erger werd zagen zij toch vele tweets met noodkreten, meldingen van overstromingen en mensen die vastzaten in gebouwen schreeuwend om hulp. FDNY heeft daarom toch actie ondernomen op deze berichten door de afzenders ervan te voorzien van informatie, handelingsperspectief en soms mensen erop af te sturen omdat ze de 911 centrale niet konden bereiken of er niet doorheen konden komen. De vraag is waar dit soort acties toe leiden in de verwachtingen bij burgers en of andersom de overheidsdiensten dit wel waar kunnen maken.

Deze lessen en uitdagingen voor de toekomst zijn gebundeld in onderstaande publicatie van Department of Homeland Security (DHS):

Voorbereidingen
Ook Pinterest en Facebook werden ingezet om mensen voor te bereiden en te instrueren over hoe ze zelf een noodhulp pakket konden samenstellen om eventuele schade zoveel mogelijk te beperken.

En op YouTube probeerde men de waarschuwingen met bewegende beelden kracht bij te zetten:

Geruchten
We hebben al eerder een blogpost gemaakt over diverse geruchten die de ronde deden tijdens orkaan Irene en Sandy. Gelukkig zijn er steeds meer groepen die geruchten op Twitter ontkrachten en feiten tot de bodem uitzoeken en de tools om informatie te valideren worden ook beter. Na Sandy werd de roep om sommige geruchten strafbaar te maken weer groter. Er was zelfs een Statewide Sandy Fraud Working Group die er werk van maakte. Want niet alleen tijdens de orkaan, maar ook direct erna zijn er vele zwendelaars die hun diensten aanbieden of donaties inzamelen. Er was ook een bericht dat aangaf dat de computers bij de gemeente het niet meer deden en mensen opnieuw hun gegevens moesten invoeren. Men werd zelfs gewaarschuwd voor de aanschaf van een tweede hands auto, want deze kon weleens een zompig verleden hebben. En gelukkig werden er ook wel mensen gearresteerd met dit soort praktijken. Hieronder toch een aantal aanvullende die tijdens Sandy behoorlijke aandacht kregen. Zo werd onderstaande foto geplaatst over de weersomstandigheden voor de bewakers die bij de “Tomb of the Unknown Soldier” de wacht doen. De aandoenlijke foto bij het monument zorgde voor een grote viral ten tijd van de razende orkaan Sandy. Maar al snel maakte Twitteraar Old Guard duidelijk dat de foto eerder was genomen. En op Facebook werd kort daarna een echte foto geplaatst van de actuele situatie ter plaatse.

Andere doemspellende berichten die niet op waarheid gebaseerd waren deden de ronde. Zorgde deze nu juist voor onterechte paniek en onrust, of namen mensen door deze berichten meer voorzorgsmaatregelen en bleven ze op veilige plekken. Wie zal het zeggen, het is niet onderzocht.

Image courtesy of istwitterwrong

Doemspellende wolken boven “Lady Liberty”:

George Washington Bridge in Brooklyn:

En het gerucht over de haaien waarover we eerder vertelden die zouden zwemmen door de straten van New Jersey (een foto die eerder ook bij orkaan Irene is gebruikt):

Bekijk hier de oproep die Obama deed om burgers te activeren in de herstelfase:

Bronnen: Mashable, COSMIC, AARP, DHS, FEMA, Wikipedia, Mashable

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *