Meijer, A.J., S.G. Grimmelikhuijsen, D. Fictorie, M. Thaens & P. Siep (2012). Politie en sociale media. Van hype naar onderbouwde keuzen. Politie en Wetenschap, Apeldoorn.

De politie maakt veel gebruik van Twitter om zaken op te lossen. Niet in alleen de grote opsporingszaken die landelijk bekend worden, maar ook in kleinere lokale zaken leveren social media de politie veel op.

Dit blijkt uit onderzoek door de Universiteit Utrecht en het Center for Public Innovation. De onderzoekers analyseerden berichten, hielden enquêtes onder burgers en agenten en interviewden agenten. Hieruit bleek dat honderden (wijk-) agenten via social media de banden met burgers aanhalen en informatie inwinnen over grote, maar ook vaak relatief kleine misdrijven.

Albert Meijer (Universiteit Utrecht): “Ze zijn zich er goed van bewust wat ze wel of niet kunnen doen”. Beluister hier het radio interview op BNR

Meedenkende burgers
“Het kan gaan om een pistool dat gevonden is, waarvan de politie niet weet van wie het is, het kan gaan om wietkwekerijen, het kan gaan om een auto die is doorgereden na een ongeluk. Het is interessant dat burgers bij al die kleine gevallen in hoge mate bereid zijn om mee te denken met de politie en relevante informatie door te sturen”, zegt onderzoeksleider Albert Meijer, als hoofddocent verbonden aan de Universiteit Utrecht.

Er zijn ook situaties waarin Twitter minder productief uitpakt. Meijer: “Je moet geen informatie geven over zaken die nog lopen en geen informatie over personen.” In enkele gevallen is dit volgens de onderzoeker gebeurd, maar “direct gecorrigeerd”.

Code Blauw
Volgens Meijer is het niet nodig om voorschriften te maken voor het gebruik van sociale media door agenten. “Wij zijn tot de conclusie gekomen dat dat eigenlijk nauwelijks nodig is.” Meijer wijst op het bestaan van een gedragscode, ‘Code Blauw’. “Diezelfde code, die gedachten over wat agenten wel en niet kunnen doen, kunnen ze ook heel goed toepassen op Twitter. Ze zijn zich er goed van bewust wat ze wel of niet kunnen doen.”

Uit het onderzoek blijkt dat de politie in totaal duizenden berichten per week verstuurt. Zelden zouden zulke berichten leiden tot problemen bij de opsporing of tot negatieve beeldvorming.

Bron: BNR, Universiteit Utrecht

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *