Burgers willen heel graag met de politie meedenken, zeker over een geruchtmakende zaak. Daarom werkte de politie in samenwerking met Nederlandse organisatie voor Toegepast-Natuurwetenschappelijk Onderzoek (TNO) aan een recherchegame (de Social Media Recherchegame), die bedoeld is om het publiek een actievere rol te geven in de opsporing. Een uniek en veelbelovend concept. Gaming dringt op dit moment overal door, bijvoorbeeld in het onderwijs. Logisch ook, want een interactief scherm biedt nu eenmaal veel meer mogelijkheden dan de bladzijden van een leerboek. In de recherchegame – nu nog een pilotproject – kunnen burgers met hun eigen (echte) cold case aan de slag. Wat is er gebeurd? Welke sporen zie ik?

recherchegame3

Door op de plaats delict (PD) op onderzoek te gaan, verzamelen spelers feitenmateriaal in een casefolder, inclusief eigen notities. Wil een speler iets nader illustreren, dan kan hij afbeeldingen uploaden in de casefolder of een video maken en op YouTube plaatsen. Als hij genoeg informatie heeft verzameld, is het tijd voor een reconstructie en opent hij het reconstructiescherm.

recherchegame4

Het reconstructiescherm is het belangrijkste onderdeel van het spel. Hier komt alles samen wat er tijdens het onderzoek en de gesprekken met medespelers is verzameld. Feitenmateriaal, notities, foto’s, betrokkenen en dergelijke krijgen allemaal een plek in de tijdlijn om aan te geven wanneer bepaalde belangrijke gebeurtenissen rondom het misdrijf hebben plaatsgevonden. Spelers kunnen hier dus aangeven hoe zij denken dat het misdrijf gepleegd is en wie er op welke manier bij betrokken zijn. Via de vriendentab kunnen spelers zien hoe ver hun vrienden zijn met de game en ook commentaar bij hun bevindingen zetten. Wil een speler de case van iemand anders inzien, dan moet hij een bod doen. Het blijft een game, dus een competitie. Is een speler tevreden over de reconstructie, dan dient hij deze in.

De game werd ontwikkeld omdat het in de praktijk voor de politie niet eenvoudig is om burgers bij een zaak betrokken te houden. Op de een of andere manier lijken websurfers een korte aandachtsspanne te hebben. Ze hebben  voortdurend nieuwe prikkels en uitdagingen nodig, en die krijgen ze in deze game.

Wat dit spel uniek maakt, is dat het gewoon op Facebook kan worden gespeeld, door meerdere spelers tegelijk. Is er nu sprake van een zwaar misdrijf dat snel moet worden opgelost, dan is het mogelijk om die case in de recherchegame in te brengen en aan het publiek voor te leggen. In feite is dit een conceptuele doorontwikkeling van het initiatief van de politie Groningen om het publiek op een andere manier in te schakelen bij de Zuiderdiepmoord, door burgers te laten meedenken over mogelijke scenario’s. De ultieme ambitie van de game is om de (kwaliteit van de) input bij opsporingsonderzoeken te vergroten. Met andere woorden: dit is weer een handige extra tool om tunnelvisie bij de recherche te helpen voorkomen.

Een bijkomend voordeel van deze game is dat deze ook bijdraagt aan de digitalisering van de politie. Nieuwe werkwijzen worden altijd met argwaan bekeken, maar in de toekomst zal de politie veel vaker digitaal moeten werken.

Ten slotte is de game goed voor het imago van de politie en voor het vertrouwen van de burgers in de politie. Door zware zaken met het publiek te delen laat de politie niet alleen zien dat ze actief met een zaak bezig is, maar ook dat ze bereid is informatie met de burgers te delen en ook echt iets doet met de oplossing die die burgers hebben aangedragen. De ontwikkeling van de game is momenteel stopgezet, maar is nog wel  door TNO getest aan de hand van een cold case, de zaak van de duivenmelker.  Het betreft de onopgeloste moord op Henk Gerritsen, gepleegd op 30 maart 1998 in Apeldoorn. Deze zaak is ook aan de orde geweest in diverse TV programma’s, zoals het Zesde Zintuig waar enkele burgers ook aan meededen:

Een internetgame spelen en daarmee de politie helpen een misdrijf op te lossen. Het idee is geënt op de zogeheten ‘social games’ als Farmville en MaffiawarsDat zijn relatief eenvoudige spelprogramma’s binnen sociale netwerken als Facebook die in de afgelopen paar jaar razendsnel aan populariteit hebben gewonnen en – bijzonder – spelers uit alle lagen van de bevolking aanspreken. Elma Bos, detijds plaatsvervangend divisiechef recherche van de politie Noord-Oost Gelderland denkt dat dergelijke games ondersteunend kunnen zijn bij politie-onderzoek:

,,Je moet je voorstellen dat we in zo’n spel elementen aanbrengen die te maken hebben met lopende onderzoeken in de realiteit. Dat kan op diverse manieren. De spelers van het spel krijgen scenario’s voorgeschoteld en moeten daar conclusies uit trekken. Of zelf scenario’s ontwikkelen op basis van omstandigheden op een plaats delict. Achterhalen waar de jutezak vandaan komt waarin delen van een lichaam zijn aangetroffen. Of wat de meest waarschijnlijke route is geweest van een dader van A naar B. Feitelijk doen we zo een beroep op de creativiteit, de denkkracht en de kennis van een potentieel heel grote groep spelers. Het kan ons aan inzichten en informatie helpen, waar we anders van verstoken waren gebleven. Het hoeft trouwens niet alleen te gaan om het zoeken naar daders. Je kunt spelers ook mee laten denken over alternatieve scenario’s voor bijvoorbeeld de aanpak van drugszaken.”

Zoals gezegd is verdere ontwikkeling en lancering van de game stopgezet, maar wie weet staan dit soort zaken straks op deze manier op het web. Het blijft een interessant idee.

Bronnen: artikel uit De Stentor, vrijdag 12 november 2010.

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *