Er zijn meerdere social media platformen die mensen in staat stellen om virtueel met elkaar samen te werken. Facebook at Work, HipChat en Yammer zijn daar voorbeelden van. Een van de populairste samenwerkingstools van dit moment op het gebied van sociale media is Slack. Dit bedrijf (20 maanden oud) werd onlangs door een grote investering gewaardeerd op ruim 1 miljard euro. De naam van de oprichter van Slack zal zeker hebben meegespeeld: Stewart Butterfield raakte bekend als de oprichter van Flickr, de site om foto’s en video’s te delen die nu eigendom is van internetgigant Yahoo. Hoe werkt Slack? De boodschappen, commentaren, bestanden en andere documenten van een team komen in één lange open feed op je scherm terecht, een beetje zoals op Twitter of Facebook. Er is een zoekfunctie om makkelijk informatie terug te vinden. Het mooie van Slack is dat het vooral gericht is op smartphones.

Via de app kunnen gebruikers één-op-één berichten sturen, privé-groepen creëren, en per onderwerp groepgesprekken organiseren. De app werkt samen met andere apps zoals Dropbox en Google Hangouts. Deze tool verschaft de gebruiker verschillende kanalen, waarbij je ook kunt bijdragen aan projecten en discussies als je niet bij een organisatie werkt. Daar moet de webmaster van een project op Slack dan wel toestemming voor geven. Via de functie Slack-chat kun je bovendien verschillende communities volgen. Slack is waarschijnlijk mede zo snel gegroeid omdat veel teams de app gratis gebruiken: tot 10.000 berichten hoef je niets te betalen. Slack is voor mensen die juist gelijktijdig werken en ziet er uit als een soort berichtenmuur. Je kunt er zien wat je collega ergens van vindt, en welke onderwerpen collega’s interessant vinden.

Steeds meer bedrijven, en zelfs de Amerikaanse overheid, stappen over naar Slack voor hun interne communicatie. Het voorbije jaar nam het aantal gebruikers toe met factor vijf tot 2,7 miljoen. Daarvan zijn er 800.000 betalend. Slack forceert zich binnen bij bedrijven volgens het freemium-model. De basisversie is gratis, extra functies niet. Slack biedt zowat 150 extensies aan naar andere onlinetoepassingen zoals Dropbox, Skype of Google Drive. Vorig jaar opende het zelfs een eigen ‘app store’ waarmee het ontwikkelaars van businessapplicaties uitnodigt om hun toepassing eerst en vooral voor Slack te schrijven.

Flickr-medestichter Stewart Butterfield heeft zo zijn start-up ideaal gepositioneerd om mee te surfen op de ‘cloudisering’ van de bedrijfswereld. Met een oorlogskas van een paar honderd miljoen dollar kan hij nu gaan shoppen om interessante technologieën toe te voegen. Vorig jaar nam hij al Screenhero over, een toepassing waarmee je over Slack kan videochatten en telefoneren of je computerscherm delen met collega’s. Ultiem hoopt Butterfield te bereiken dat we 100 procent onze professionele tijd op Slack doorbrengen.

Wordt Slack de ‘killer’ die de door velen verfoeide e-mail de wereld uithelpt? De weg is nog lang en geregeld duiken obstakels op. Een hacking vorig jaar deed duizenden persoonsgegevens op de straatstenen belanden. Onlangs meldde Uber dat het Slack gedumpt had als communicatietool, omdat het netwerk de continue stroom van duizenden berichten niet aankon. En de huidige omzet van 64 miljoen dollar staat vooralsnog in schril contrast met de miljardenwaardering. Maar dat e-mail anno 2016 aan een update toe is, dat heeft Slack het beste begrepen.

Bronnen: NRCTrendsNew york TimesBizjournals.comUpstart business journalWired, De Tijd

Gerelateerde berichten:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *