Reeds in 2011 was er de documentaire Cyberbu//y over een tienermeisje dat gepest wordt. Afgelopen jaar is de Submit documentaire over cyberpesten geproduceerd en gratis online te bekijken:

Submit the Documentary Director’s Cut from SubmitTheDoc on Vimeo.
Ook de bekroonde documentaire ‘Children full of life’ biedt een indringend beeldverslag van Mr. Toshiro Kanamori, een inspirerende, zeer authentieke leerkracht die tegen de conservatieve stroom in verbondenheid creëert met en onder zijn leerlingen.




)

Filmpjes van 8 tieners die soms ook ondernemen en de kansen van social media pakken, maar ook risico’s lopen.

Jasmijn (12): ‘Heel veel ouders weten niet eens wat Hyves is en wat je er allemaal mee kan doen. En dan kunnen die kinderen gewoon hun gang gaan.’

Wilma (17): ‘Zo werd ik steeds verliefder. En hij maakte ook wel duidelijk dat ie een keer wilde afspreken. Eigenlijk wou ik het wel, maar ook weer niet.’

Adil (12): ‘Ik verstuur ongeveer honderd tweets per dag. Dat is best veel ja. Later wil ik nog een stapje hoger, nog meer leren.’

Zora (15): ‘Hij is nooit uit. Hij is echt nooit uit. Dan lijkt het alsof ik geen contact heb met de buitenwereld.’

Ross (14): ‘Je zit in een andere wereld. Hier ben je maar gewoon een kind met Asperger dat nog op de middelbare school zit.’

Nando (13): ‘Ik kan er nog niks over zeggen. We zijn best bang dat het idee gestolen wordt.’

Fee (12): ‘Op YouTube kun je ook beroemd worden. Sommige van mijn filmpjes zijn wel 3000 keer bekeken.’

Alex (13): ‘Ik ben van nature een rustige jongen. Ik voel niet de aandrang om anderen iets aan te doen vanwege zo’n spel.’

Marjolijn Bonthuis licht toe hoe jongeren digitale media gebruiken om te ondernemen. Wat zijn de kansen en valkuilen?

Remco Pijpers legt uit wat je kunt doen om digitaal pesten te voorkomen of op te lossen.

Maar ook in kinderprogramma’s is er aandacht voor digitaal gedrag, zoals bij Phineas and Ferb:

Meer informatie over cyberpesten en wat er tegen te doen vind je op oa:

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *