travel-app

In De Telegraaf schrijft Bart Olmer over een nieuwe app voor noodsituaties:

Een app waarmee reizigers alarm kunnen slaan als ze in een noodsituatie komen, waar ook ter wereld. Privé-rechercheur Dick Steffens ontwikkelt momenteel de ’Travelers-app’: álle belangrijke gegevens worden gedeeld met een meldkamer van een beveiligingsbedrijf én met thuisblijvers, zodat snel ingegrepen kan worden als iemand in nood komt.

Dick Steffens was de oud-politieman die met de losgeldmiljoenen reed in de Heineken-ontvoering en was jarenlang actief bij de Amsterdamse politie als één van de eerste undercover-pseudokopers. Als privédetective, met zijn bedrijf Interludium in Apeldoorn, houdt hij zich al jaren bezig met vermiste Nederlanders in het buitenland.

new-app-for-emergencies-2670

Kris en Lisanne
De dood van Kris (21) en Lisanne (22) , die april vorig jaar tijdens een wandeling in de jungle van Boquete in Panama verdwenen, was de aanleiding voor het oprichten van de Nederlandse Stichting Investigation Missing Persons Abroad for Relatives, afgekort Simpar. Oud-rechercheurs, onder wie Dick Steffens, analisten en forensisch onderzoekers van de politie en marechaussee bieden zich, zonder winstoogmerk, sindsdien aan voor onderzoeken in het buitenland naar vermiste landgenoten.

Pas maanden na hun verdwijning werden persoonlijke bezittingen en stoffelijke resten van Lisanne en Kris gevonden. Diezelfde vermissingszaak bracht Steffens op het idee om een app te ontwikkelen, waarmee reizigers het thuisfront permanent op de hoogte kunnen stellen van hun avontuurlijke reis. „Als nu iemand vermist raakt in het buitenland, heb je als achterblijvers echt een probleem, want het duurt dágen voordat instanties actie ondernemen. Autoriteiten doen langdurig niets, omdat volwassenen ook vrijwillig kunnen ’verdwijnen’ en Nederland doet al helemaal niets zonder rechtshulpverzoek.”

Meldkamers
En daardoor vervagen in die eerste dagen belangrijke sporen, aldus Steffens. „Vrijwel overal ter wereld wordt bij een vermissing een ’afwachtperiode’ van minimaal 48 uur tot soms zelfs een week in acht genomen.” Die sporen moeten nu allemaal beschikbaar zijn in de ’Travelers-app’, een programmaatje dat op een smartphone kan worden gezet. Die app is inmiddels gebruiksklaar. Ook zijn er twee meldkamers waar deze apps 24 uur per dag mee in contact staan.
In de app kunnen alle reisgegevens worden bijgehouden, zoals medische gegevens, reisverzekering, contactpersonen, vlucht- en verblijfsgegevens, gebruik van vervoersmiddelen, de routes die worden afgelegd, naam en adresgegevens van reisorganisator, gids, hotel of hostel. De gegevens worden permanent gedeeld met de meldkamers en contactpersonen. „Zodra de batterijspanning van de telefoon kritiek laag is, of als het netwerk dreigt weg te vallen, wordt alarm geslagen en wordt de laatste bekende locatie van de telefoon geregistreerd. Dan heb je later altijd een startlocatie om te gaan zoeken naar iemand. Ook komt er een noodknop-functie, waardoor direct de telefoon wordt uitgepeild. Het indrukken van de noodknop is een bewuste handeling, waardoor iedereen begrijpt dat er écht wat aan de hand is. Als er geen twijfel meer bestaat dat er sprake is van een noodsituatie, kunnen autoriteiten, hulpverleners, familie en vrienden direct handelend optreden, geen verlies van 48 uur tot een week ’afwachten’.”

Steffens heeft deze week overleg gehad met de eerste grote reisverzekeraar in Nederland, in de hoop dat de app grootschalig in gebruik wordt genomen. Een beveiligingsbedrijf heeft inmiddels toegezegd capaciteit vrij te maken op hun meldkamers. Ook vanuit de persoonsbeveiligingsbranche is interesse getoond, met name vanwege de ’noodknop-functie’ in combinatie met het uitpeilen van de locatie van telefoons. „Dit moet levens kunnen redden, daar ben ik echt heilig van overtuigd.

Bronnen: De Telegraaf, HotRecentNews

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *