Turkish Airlines-vlucht TK1951 was een passagiersvlucht die op woensdag 25 februari 2009 neerstortte in de buurt van het Nederlandse vliegveld Schiphol. Hierbij kwamen negen van de 135 inzittenden om het leven.

De eerste beelden vanuit het vliegtuig werden op YouTube geplaatst:

Het officiële onderzoek van de Onderzoeksraad Voor Veiligheid wees inadequaat handelen van de piloten als hoofdoorzaak aan voor het ongeluk. Ondanks een defecte hoogtemeter en onvolledige instructies van de luchtverkeersleiding hadden de piloten het ongeluk kunnen voorkomen, aldus de Onderzoeksraad. Ook was de communicatie van hulpdiensten niet ideaal:

Eerste verslaggeving op Twitter

Op iReport een beknopte reportage die grotendeels van burgers afkomstig is. CNN verwoord de rol van Twitter als volgt:

The social networking site Twitter again stole a march on traditional media when it was the first outlet to publish dramatic pictures of the Turkish Airlines crash. Moments after the plane crashed at Amsterdam’s Schipol airport on Wednesday morning the news was appearing on Twitter, CNN’s Errol Barnett said.

“This is a story that broke on Twitter first and continued to unfold from there. Eyewitnesses were posting comments about the shock of seeing the plane ‘dive’ and amazement of passengers walking out of the wreckage,” Barnett said.

“It was a dramatic image of a fractured plane posted on Twitter.com that was the first worldwide view of the Turkish Airlines crash. It was snapped by an eyewitness driving on the nearby A-9 highway, just north of the crash site.”

Een Turkse passagier filmde met zijn telefoon na de crash:

Zelfredzaamheid Poldercrash

De publicatie (Zelf)redzaamheid tijdens de Poldercrash geeft een verhalende reconstructie van de handelingen die de passagiers en toegesnelde omstanders hebben uitgevoerd om zichzelf en anderen te redden, en de wijze waarop professionele hulpverleners met deze (zelf)redzaamheid zijn omgegaan. Aanvullend hierop geven de passagiers, omstanders en de professionele hulpverleners hun perceptie over en motivatie van hun handelingen. Dit onderzoek laat zien wat overheden en hulpdiensten kunnen leren van de Poldercrash als het gaat om het handelen van burgers mede in relatie tot het handelen van de professionele hulpverleners. Ook biedt het inzicht in de behoeften van burgers bij een dergelijk ongeval. Het geeft bovendien concrete aanknopingspunten om de zelfredzaamheid en redzaamheid van passagiers en omstanders bij een (gelijksoortig) vliegtuigongeval beter te kunnen benutten en te versterken.

Meer achtergronden: 

Bronnen: Wikipedia, CNN

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

One Response to Twitter bericht als eerste bij poldercrash Turkish Airlines (2009)

  1. […] Denk maar terug aan de crash van het Turkish Airlines toestel nabij Schiphol, op Twitter verschenen de eerste berichten. Vervolgens werd dit nieuwsfeit al snel opgepakt door de grote nieuwsstations. Maar dat gebeurt […]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *