Twitter is een internetdienst waarmee gebruikers korte berichtjes van maximaal 140 tekens publiceren. Net als bij Facebook heb je hier een profiel (een digitaal personage). Een bericht via Twitter versturen heet twitteren (of tweeten), dat kwetteren betekent. Het logo van Twitter is dan ook een vogeltje. Twitteren is real-time communiceren via een microweblog op een pc, mobieltje, smartphone of andere mobiele apparaten met een internetaansluiting, vaak ook via een app zoals Tweetdeck of Hootsuite. Twitter wordt ook steeds vaker door bedrijven gebruikt voor marketing. In dit boek hebben we al kunnen lezen over het nut van de twitterende wijkagent waarvan er in Nederland nu al duizend zijn. Maar ook twitterende criminelen zijn nuttig. Die maken het de politie soms wel heel gemakkelijk.

In San Francisco stuurden bendeleden elkaar een waarschuwing via Twitter: “Een van ons is een verklikker.” Het klinkt als een slecht sprookje, maar ze wisten dus niet dat hun tweets werden gevolgd door de politie. Vermoedelijk via een valse alias, want je gaat natuurlijk geen bende volgen onder de naam @SanFranciscoPolice. Twitter en Facebook zijn populair onder Amerikaanse bendes. Daardoor vormen ze een belangrijke informatiebron voor de politie. Volgens sommige berichten zetten criminele bendes zo veel materiaal op social media dat het soms verrassend eenvoudig is om hele netwerken op te rollen.

Uitleg Twitter door collega Marcel Nieuwenhuis

De twitterende wijkagent

De Twitterende wijkagent from De Indruk | Audiovisuele Product on Vimeo.

Hieronder enkele quotes van twitterende politiemensen:

‘Tweets kunnen reacties opleveren’. ,,Het is een extra manier, bovenop bestaande werkwijzes, om nog beter over en weer contact te krijgen met de burger, ook met mensen die je anders niet bereikt”
,,Over het algemeen leveren de tweets reacties op en kun je er bruikbare informatie aan over houden.”
,,Ik merk dat mensen die informatie niet zozeer naar mij tweeten, maar naar aanleiding van een tweet bellen of een mailtje sturen.”
,,Het is een mooi extra middel bovenop je bestaande contacten en werkwijze. Mensen zien met een foto direct waar het om gaat.”
,,Ik bent dan makkelijk aanspreekbaar over mogelijke ergernissen of voor zomaar een praatje. Maar ik kan natuurlijk niet overal tegelijk zijn. Ik merk dat in die zin twitteren ook wat toevoegt. Mensen ervaren twitter als een snelle, directe manier om persoonlijk contact te leggen met de wijkagent. En het is net even wat minder moeite dan een telefoontje of een emailtje.”

Achtergrondreportage over  gebruik van Twitter op TV-Noord

En een grappig filmpje over het gebruik van Hashtags van Jimmy Fallon en Justin Timberlake:

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *