Hoe verkeersveilig is uw straat? Dat kan u ­nu te weten komen via een nieuwe interactieve kaart van de federale politie. Die geeft tot op een paar meter nauwkeurig aan waar de voorbije 2,5 jaar verkeersongevallen zijn gebeurd. “We willen de veiligheid verhogen door de ­burger alerter te maken voor de risico’s in zijn buurt”, zegt woordvoerder Peter De Waele.

Vanaf vandaag kan inzoomen op een interactieve kaart van Vlaanderen om na te gaan of in uw straat of buurt veel ongevallen zijn gebeurd. Het is de eerste keer ooit dat die gegevens beschikbaar worden gemaakt. “Op plaatsen waar veel incidenten dicht bij elkaar liggen, zal de kaart rood kleuren”, zegt Geert Mareels van Informatie Vlaanderen. Dat agentschap heeft, in samenwerking met de politie en dertien andere Europese steden en bedrijven, drie jaar gewerkt aan het project.

Hoe te gebruiken?

Hier kan u zoeken hoe verkeersveilig uw straat is. De kaart toont eerst een volledig beeld van België. Als u naar uw straat op zoek gaat, moet u inzoomen door op het plusteken te blijven klikken. Als u met een muis werkt, kan u de kaart ook slepen tot u aan uw straat, buurt of regio bent. De blauwe en oranje puntjes op de kaart zijn stuk voor stuk ongevallen met gewonden of doden. Als u de puntjes niet ziet, moet u in het menu aan de rechterkant het woord ‘ongevallen’ nog aanvinken. Door in dat menu ‘heatmap’ aan te vinken zullen gebieden waar veel ongevallen gebeuren roder worden.

Verder zijn er nog andere categorieën zoals ‘dag van de week’ of ‘maximale snelheid’. Die kan u selecteren door uw linkermuisknop in te houden en vervolgens bijvoorbeeld dinsdag en woensdag te selecteren. De kaart past zich vervolgens aan en laat zien dan enkel de ongevallen zien die op die dagen zijn geregistreerd.

Gigantisch werk

De kaart – een soort Google Maps voor verkeersongevallen – samenstellen, was een gigantisch werk: gegevens van bijna 53.000 processen-verbaal tussen 2014 en de eerste helft van 2016 zijn erin opgenomen. Het gaat om verkeersongevallen met gewonden of doden. Een ­auto die een fietser omverrijdt, een fietser die tegen een andere fietser botst, of een ongeval met een voetganger.

“In de processen-verbaal staat wanneer het ongeval is gebeurd, op welke dag, op welke plaats of het regende en in welke snelheidszone”, zegt Wendy De Weser, beleidsadviseur van de federale politie. Zo’n 85 procent van alle ongevallen waarvoor de politie is opgeroepen, is met de exacte locatie terug te vinden. Voor de overige 15 procent was de locatie­beschrijving niet precies genoeg om ze te kunnen opnemen in het overzicht.

Alcoholcontroles

“We willen de burger op deze manier alerter maken voor de gevaren in zijn buurt”, zegt Peter De Waele van de federale politie. “Ouders kunnen ook nagaan of de buurt van een school voor hun kind verkeersveilig is. Maar ook de politie gaat de informatie gebruiken. We weten nu nog beter waar meer inspanningen nodig zijn op het gebied van verkeersveiligheid, onder andere voor snelheids- en alcoholcontroles.” Ook voor gemeentes en over­heden kan het een handig instrument zijn, zegt Mareels. “Ze kunnen zien op welke wegen ze de ­infrastructuur veiliger moeten maken.”

Het project, met de naam Open Transport Net (OTN), maakt deel uit van een groter Europees onderzoek. Europa vraagt al langer om ‘big data’ open te stellen voor het grote publiek. “Voorlopig is de kaart enkel voor Vlaanderen beschikbaar. Maar we gaan ze binnenkort uitbreiden naar Brussel en Wallonië”, klinkt het.

Bronnen: Nieuwsblad

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *