Op 29 augustus 2012 maken verschillende bronnen melding van een gijzeling aan boord van een vliegtuig dat zojuist is geland op Schiphol. Het ging om een Spaans toestel van Vueling met luchtnummer VY8366. Het alarmsysteem P2000 maakte rond 13:45 uur melding van de gijzeling. En vanaf de vliegbasis in Volkel zijn twee F16′s opgestegen om het toestel te begeleiden. RTLNRC, NOS en ook GeenStijl zijn er als de kippen bij en houden allemaal een live blog bij. Men stond op scherp, want eerder waren er circa tien vluchten vertraagd vanwege de vondst van een een vliegtuigbom uit de Tweede Wereldoorlog die op de C-pier werd gevonden. Tientallen vertrekkende- en aankomende vluchten werden geannuleerd. Die problemen met het explosief waren nog niet verholpen en het volgende probleem diende zich aan.

Een screenshot van Flightradar24 van de baan die het toestel maakte voor landing. Naar later bleek maakte het passagiersvliegtuig meerdere bochten die afweken van de instructies van de luchtverkeersleiding, omdat eerder die dag de gevonden bom uit de Tweede Wereldoorlog zorgde voor oponthoud de piloten waren gevraagd een paar extra rondes te vliegen. De bedoeling was dat het toestel rechtsom zou gaan, maar in plaats daarvan vloog het linksom. Dat werd veroorzaakt door de automatische piloot.

Enkele minuten later een tweet van 112Schiphol:

Er duiken foto’s op van een F16 die in achtervolging op het bewuste vliegtuig (Bron: Ron Swart, via Twitter en later geplaatst op Dichtbij.nl) en Defensie bevestigt tegenover EenVandaag dat er twee F16’s waren opgestegen om het vliegtuig te begeleiden. Ook maken burgers filmpjes die ze plaatsen op YouTube:

Veel is nog onduidelijk over wat er precies aan de hand is. Men zegt dat er Arabische muziek te horen was in de cockpit van de Spaanse Airbus. En een woordvoerder meldt woensdagavond dat de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) over deze informatie beschikt. ‘Dat zegt op zichzelf niet zo veel. Dat was geen doorslaggevend argument om op te treden.’ Toch dachten veel media en publiek al snel aan een gijzeling. De Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid Erik Akerboom meldt: we houden rekening met het scenario van een gijzeling. De hulpdiensten treffen voorbereidingen. De straaljagers (zo bleek later) hadden toestemming om door de geluidsbarrière te gaan. Uit het midden van het land kwamen berichten van mensen die hierdoor een harde knal hebben gehoord.’Dat een vliegtuig landt onder begeleiding van twee straaljagers heb ik nog nooit meegemaakt’, zei een fervent vliegtuigspotter. ‘Ik had al snel in de gaten dat er wat aan de hand was, gezien de vele hulpdiensten die erbij kwamen toen het vliegtuig tot stilstand kwam.’ Bij het toestel stonden ambulances, politieauto’s, brandweerwagens en een helikopter.

Passagiers in het Vueling-toestelTwitteraccount Schiphol Incidenten, doorgaans een betrouwbare bron, meldt dat de piloot geen abnormale dingen heeft gezien. NOS sprak met een vrouw die in het vliegtuig zit.“Er is bijna niks aan de hand. Eerst vlogen we rondjes en toen hoorden we dat er niks aan de hand is. Nu moeten we wachten tot we naar buiten kunnen. Verder hebben we geen informatie, alles is rustig in het vliegtuig. Het is hier een beetje een chaos, alle kinderen willen er graag uit. Iedereen is er verder wel rustig onder, want iedereen weet dat er niks aan de hand is. […] We worden over twintig minuten uit het toestel gehaald.” Een woordvoerder van de Spaanse maatschappij Vueling verklaart tegenover persbureau Reuters dat de berichten van het vliegtuig gekaapt zou zijn, zijn ontstaan door miscommunicatie tussen de piloot en de controletoren.

Nu blijkt dat er niets aan de hand is ontstaat er daarom op Twitter een nieuwe hoos aan berichtgeving:

Storm in een glas water Het bleek uiteindelijk alleen te gaan om verstoord radiocontact. Ook luchtvaartmaatschappij Vueling meldt later in een verklaring dat ‘er geen sprake is van een gijzeling van vlucht VY 8366 van Málaga naar Amsterdam, maar van een communicatiestoring tussen het vliegtuig en de verkeerstoren van Schiphol Amsterdam Airport’. “De piloot had een ongebruikelijke aanpak toen het vliegtuig het land binnenkwam, zegt vliegtuigmaatschappij Vueling. “Maar aan boord is alles normaal. In Nederland wordt dan automatische uitgegaan van een gijzeling, maar dat is niet zo zegt Vueling.” Het toestel kon veilig op Schiphol landen. Volgens Defensie waren er meer dan 180 passagiers aan boord. Het vliegtuig is volgens de woordvoerder wel afgeweken van zijn koers, maar dat kwam door de instructies van de Nederlandse jachtvliegers. Het toestel vloog onder Rotterdam een zevental rondjes voor het richting Schiphol vertrok. Het passagiersvliegtuig verloor boven Nederland contact met de luchtverkeersleiding. Op dat moment werden de Volkelse vliegers de lucht ingestuurd. Ze hebben het vliegtuig tot Schiphol begeleid. Tijdens de landing was het radiocontact alweer hersteld. ‘Het kon mogelijk gaan om een gijzeling’, zei een woordvoerder van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) woensdagmiddag. ‘Vandaar de inzet van de straaljagers’. Toen het vliegtuig was geland, hebben onderhandelaars van de marechaussee contact met de gezagvoerder van het toestel gelegd. ‘Die liet weten dat er geen sprake was van een gijzeling of kaping’, zei woordvoerder Martijn Peelen van de marechausee tegen het ANP. De eerste passagiers hebben rond 15.50 uur de Airbus van Vueling verlaten. Ze liepen een vliegtuigtrap af en stapten in gereedstaande bussen. Er was even spanning, met hulpdiensten die klaar stonden om actie te ondernemen, maar al snel bleek dat er niets aan de hand was. De politie is voor de zekerheid aan boord van het toestel gegaan en heeft inmiddels officieel verklaard dat er geen sprake was van een gijzeling.

De nieuwsmedia sluiten hun live blogs en op social media ijlt de berichtgeving nog lang na… #gijzeling is lange tijd trending topic op Twitter. Ook internationale media besteden aandacht aan de problemen met het Vueling-toestel en gaven live updates. Van Reuters India tot de BBC.

Premier Mark Rutte was teruggekeerd naar Den Haag, toen hij hoorde van het incident op Schiphol. Hij wilde daar afwachten om te kijken wat er aan de hand was. Hij is nu weer op weg naar Enschede voor zijn campagne-activiteiten. De piloot van het Vueling-toestel verklaarde later dat er geen Arabische muziek werd gedraaid in de cockpit. Daarmee spreekt hij de Luchtverkeersleiding tegen, die zegt dat er alarm is geslagen onder meer doordat er Arabische muziek over de radio werd gehoord. Dat de schrik er goed in zat bleek een paar dagen later toen een Spaans vliegtuig van Vueling dat onderweg was naar Schiphol is teruggekeerd, omdat een Nederlandse man aan boord een mes bij zich had. Volgens de Spaanse media was het mes in kranten gewikkeld en viel het per ongeluk uit zijn tas. De man gedroeg zich niet agressief en werkte na arrestatie goed mee aan het politieonderzoek. Het bleef onduidelijk hoe het mogelijk was dat hij het mes langs de beveiliging op de luchthaven heeft gekregen.

Het geluidsfragment van de onderschepping door twee F-16’s:

Een passagier doet later in het Journaal haar verhaal.

Luchtvaartdeskundige Benno Baksteen: “Het is meestal loos alarm, komt over de hele wereld regelmatig voor. Maar als je wacht tot je zeker weet wat er aan de hand is, ben je zeker te laat.”

Terrorisme-deskundige Glenn Schoen over de situatie bij Schiphol en het handelen van de hulpdiensten.

Verslaggever Edwin van den Berg over de verwarring in de cockpit nadat een toestel van Vueling door twee Nederlandse F-16’s werd begeleid.

Alle passagiers hebben het toestel inmiddels verlaten

Bronnen: RTL, GeenStijl, NRCADNOSFlightRadar24

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *