youtube-logo2In mei 2012 is YouTube is in Nederland het tweede social media platform (na Facebook) met 6,9 miljoen gebruikers, waarvan 1 miljoen dagelijkse gebruikers. YouTube is een website waar de gebruiker filmpjes kan publiceren en in ruil daarvoor zijn exclusieve vermenigvuldigings- en auteursrechten afstaat. De slogan van deze website is YouTube, Broadcast Yourself. De uploader kan de film voorzien van tags (trefwoorden, op de Nederlandse versie van YouTube ‘labels’ genoemd) die een niet-hiërarchische classificatie mogelijk maken. In februari 2005 opgericht door drie medewerkers van PayPal en nu eigendom van Google.

In juli 2006 werden er zo’n 65.000 filmpjes per dag op deze site gezet en zouden er meer dan 100 miljoen filmpjes per dag bekeken worden. Volgens een artikel in de The Wall Street Journal in augustus 2006 telde de website 6,1 miljoen video’s, die een totale opslagruimte van circa 45 terabyte tellen. Beginnende artiesten hebben hun groeiende populariteit te danken aan hun video’s op YouTube. De Nederlandse Esmée Denters is een goed voorbeeld: enkele platenmaatschappijen in de Verenigde Staten zijn vanwege de populariteit van haar videoclips op YouTube in 2007 met haar in gesprek gegaan. En ook Justin Bieber werd ontdekt via YouTube.

Tot nu toe heeft de politie regelmatig gebruikgemaakt van YouTube om zaken op te lossen. Soms zetten de daders zich trouwens zelf op de kaart. Dat overkwam een zestienjarige jongen uit Den Haag die vanaf een balkon met een gaspistool schoot. Om het filmpje daarna met de nickname Den Haag Gangster op YouTube te zetten. De straat, het portiek en de voordeur op de film waren voor de politie genoeg om de jongen op te sporen. De vader klaagde GeenStijl daarvoor ook aan:

YouTube kan ook op andere manieren nuttig zijn. Voor de opsporing van vermiste kinderen bijvoorbeeld. Het International Center for Missing & Exploited Children zette samen met YouTube een nieuw videokanaal op: Find Madeline Campaign, speciaal voor het plaatsen van video’s van vermiste kinderen (youtube.com/DontYouForgetAboutMe).

Rechtzaak of adoptie?

Sinds de overname door Google spannen steeds meer bedrijven rechtszaken aan tegen de website, waaronder de Premier League vanwege onrechtmatig gebruik van voetbalbeelden. Sommige bedrijven, waaronder de BBCVEVO en Samsung sluiten juist contracten met YouTube af om hun videoclips te laten vertonen op de website. Dit geldt ook voor verschillende muziekproducenten als Nuclear Blast en Sony BMG. Daarnaast zijn ook voetbalclubs actief op YouTube. Onder andere PSV en Ajax hebben een eigen kanaal met filmpjes van zaken omtrent de club. Op 14 november 2006 werd YouTube overgenomen door Google voor een bedrag van 1,65 miljard dollar

Op 8 maart 2007 werd YouTube geblokkeerd in Thailand. Vooralsnog zijn de redenen van de blokkering onduidelijk, geruchten spreken van voor de regering negatieve filmpjes. Het Thaise ministerie van ICT blokkeert regelmatig websites, inmiddels zijn er enige tienduizenden websites geblokkeerd. Ook de CNN- en BBC-websites en -tv-uitzendingen worden regelmatig tijdelijk geblokkeerd wanneer er voor de Thaise regering ongunstig nieuws is. Vanaf 30 augustus 2007 was YouTube niet meer geblokkeerd in Thailand, maar de landen Iran, Brazilië en Pakistan hebben ook één of meerdere keren de website geblokkeerd. In China is YouTube nog steeds geblokkeerd en ook in Turkije is YouTube circa vier jaar ontoegankelijk geweest wegens video’s die grondlegger Mustafa Kemal zouden beledigen. Desondanks maakte de Turkse Premier Erdogan er via een proxy gewoon gebruik van, net zoals miljoenen andere Turken. De site stond derhalve ook in Turkije in de top 10 van meest bezochte sites. In 2011 werd de YouTube-blokkade in Turkije opgeheven, nadat ook president Abdullah Gul zich tegen de blokkade had uitgesproken via Twitter.

Vele instanties maken gebruik van YouTube voor verspreiding van hun boodschap zoals Al Jazeera, maar ook het Nederlands Koninklijk Huis

Een achtergrondfilm over gebruik van YouTube

Burgemeester Opstelten spreekt jongeren aan via YouTube

‘Het is uit, basta’. Met deze woorden spreekt burgemeester Ivo Opstelten van Rotterdam de jongeren van zijn stad toe. Niet op televisie, of tijdens een bijeenkomst, maar in een filmpje dat op YouTube te zien is. Op deze manier wil de burgemeester alle tramvandalisten een laatste keer waarschuwen: houd op met rotzooi trappen en gedraag je in het openbaar vervoer. Anders kom je de tram niet meer in.

Overvaller van pompstation gepakt met hulp YouTube

De politie heeft met succes YouTube gebruikt om een verdachte van een overval op een tankstation op te pakken. Bijna 40.000 mensen bekeken de filmbeelden die Hollands Midden op de site plaatste. Vier tips kwamen binnen die alle naar dezelfde verdachte, een 27-jarige Leidenaar, leidden. Hollands Midden gebruikte YouTube al langer voor algemene informatieverstrekking. Het was voor het eerst dat de filmpjeswebsite ook ingezet werd voor opsporing. De beelden van het tankstation waren niet erg helder maar volgens een politiewoordvoerster hebben mensen voor herkenning soms weinig nodig als ze iemand goed kennen.
Door het succes van deze zaak gaat de politie vaker opsporingsfilmpjes plaatsen.

Wil je Youtube iets veiliger maken voor je kinderen? Dat kan. Google schrijft zelf een aantal safety tips voor en raadt aan om YouTube in de veiligheidsmodus te zetten.

Vroegsignalering van een moord

Er zijn eerder voorbeelden geweest van aankondigingen van criminele activiteiten op YouTube. In California heeft de zoon van een Hollywoord regisseur het nieuwe TV kanaal gebruikt om een dag van te voren zijn ongenoegens te uiten en daden aan te kondigen. Hij ging op 12 plekken langs bij jongens en meiden van zijn school wat leidden tot 7 dodelijke slachtoffers. Op diverse nieuwssites zijn die slachtoffers via sociale media opgezocht en volgenden diverse reconstructies om het verhaal te kunnen vertellen, zoals deze.

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *