Politie voorkomt zelfmoord via Instagram en wil meer doen op social media met webcare

” Wat gaan jullie doen als iemand zm gaat plegen? En als u niet weet wat zm betekent, dat is dus zelfmoord…”

De bovenstaande twee Instagram-berichten stuurde een meisje naar een politieagent in Enschede. Het is een voorbeeld van het toenemende gebruik van sociale media, waar de politie op inzet.

In Twente loopt een proef met speciale socialmediateams. Zo’n twintig agenten beheren bij toerbeurt de Instagram- Twitter- en Facebookaccounts van de politie in verschillende gemeenten. Ze gaan in op klachten en tips van burgers, maar kunnen ook strafbare feiten signaleren en opsporen.
Sjoerd Obbink is teamchef van de politie Hengelo, waar ook een socialmediateam is. “Het gaat niet zozeer om speuren, maar om in verbinding staan met de burger op straat. De digitale wereld is nou eenmaal een feit en daar willen wij bij aansluiten.”

De proef met speciale teams loopt nu alleen in Midden-Twente en vanaf september in heel Twente. Maar in heel Nederland zijn al 2300 wijkagenten actief op Twitter.
Ron de Milde is bij de landelijke politie verantwoordelijk voor de toepassing van nieuwe media. Hij hoopt dat het gebruik van sociale media bij de politie een vlucht gaat nemen. “We kopen dingen online, boeken reizen, sluiten vriendschappen, dus de politie moet er ook aanwezig zijn.”

En dat gaat voortaan een stuk makkelijker, denkt De Milde. “Er zijn duizenden smartphones uitgereikt aan agenten en zo kunnen ze de kanalen bedienen.”
Volgdiensten

Een van de manieren waarop agenten verbinding proberen te maken is met zogenoemde volgdiensten. “Je kan zeggen: rent-a-cop”, vertelt De Milde. “Dan gaan ze surveilleren in een wijk in en dan kunnen mensen via Facebook-messenger aangeven waar de agenten moeten gaan kijken of waar er overlast vandaan komt.”

De landelijke politie wil dat verschillende afdelingen binnen drie jaar structureel beter georganiseerd zijn op sociale media. Maar het ouderwetse politiewerk blijft natuurlijk ook bestaan, vertelt hij. “Je moet een goede balans vinden, warme contacten in de wijk en aan de andere kant snelle contacten via digitale kanalen.”
Het verhaal in Enschede loopt goed af, maar de politie heeft meer voorbeelden waarin de juiste snaar wordt geraakt op sociale media. De onderstaande brief zette ‘politievlogger’ Jan-Willem Schut een paar dagen geleden op Twitter.

Toch zijn er nog wel stappen te maken erkent De Milde, want agenten vliegen ook weleens uit de bocht. “Ja, het kan ook misgaan. We willen collega’s wel de ruimte geven om hun eigen creativiteit te benutten, maar we geven ook trainingen. Daarbij geven we aan: doe dit wel, doe dit niet.”

Bronnen: NOS, Tubantia (1, 2), De Telegraaf

 

 

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *