De politie wil vaker Facebookadvertenties inzetten om misdrijven op te lossen. Al voor 500 euro blijkt het mogelijk om tienduizenden mensen te bereiken die misschien getuige waren van een overval of moord.

Een landelijke proef met betaalde advertenties op Facebook is een succes, blijkt uit een interne evaluatie van de politie. De advertenties leverden extra tips op, onder meer over de onthoofding van Nabil Amzieb in Amsterdam en over de verblijfplaats van een gezochte crimineel in Den Haag.

Specifieke doelgroep

” Deze informatie kunnen wij gebruiken om de doelgroep samen te stellen die we graag willen bereiken” – Jard Hagoort, projectleider politie

,,Met een Facebookadvertentie kun je een bericht op de tijdlijn van specifieke doelgroepen plaatsen”, zegt Jard Hagoort, projectleider opsporing bij het Programma Sociale Media van de politie. ,,Elke gebruiker deelt veel informatie met Facebook. Deze informatie kunnen wij gebruiken om de doelgroep samen te stellen die we graag willen bereiken.”

Als voorbeeld noemt hij een zoektocht naar getuigen van rellen rond de fictieve voetbalwedstrijd FC Groningen-Vitesse. ,,Een onderzoeksteam kan er dan voor kiezen een Facebookadvertentie te plaatsen onder mannen tussen de 18 en 40 jaar, die ge?nteresseerd zijn in FC Groningen en Vitesse en die onlangs in de buurt van stadion Euroborg in Groningen zijn geweest.”

Vondst van hoofd

Het opsporingsmiddel werd vorig jaar voor het eerst ingezet na de vondst van het hoofd van Nabil Amzieb (23) in Amsterdam. De politie plaatste een getuigenoproep in de tijdlijn van duizenden Facebookgebruikers die zich in de buurt van het hoofd en een uitgebrande auto bevonden.

Uit de evaluatie blijkt dat het niet altijd goed gaat. Zo verzamelde de politie in Den Haag vorig jaar de namen van maar liefst 9.000 Facebookgebruikers uit de omgeving van moordverdachte Robertico Inesia. Een tijdrovende klus. Het bleek echter niet mogelijk om die 9.000 mensen individueel een opsporingsbericht te sturen via Facebook.

De inzet van Facebookadvertising voor opsporingsdoeleinden was toen relatief nieuw. Omdat de verdachte van origine uit Cura?ao komt, krijgen tienduizenden inwoners van dit Caribische eiland ? mannen en vrouwen tussen de 14 en 65 jaar – een?Facebookadvertentie van de politie. De advertentie bestaat uit een opsporingsbericht, zowel in het Nederlands als in het Papiamentu en het Engels. In het bericht staat een link naar aanvullende informatie en het tipformulier op?www.politie.nl. Hetzelfde bericht wordt ook via Instagram onder duizenden eilandbewoners verspreid. Via socialmedia-accounts van de Nederlandse politie en van de politie op de Antilliaanse eilanden St. Maarten, St. Eustasius, Saba, Aruba, Bonaire en Cura?ao wordt het bericht bovendien gedeeld.

De advertising op social media maakt samen met de?beloning van 15.000 euro voor de gouden tip,?flyers?en de plaatsing van Inesia?s opsporingsbericht op?Europe?s Most Wanted?van Europol deel uit van de extra inspanning van OM en politie om deze verdachte aan te houden.

Tips over verblijfplaats

Daarop werden alsnog twee gebiedsgebonden advertenties ? van 500 euro per stuk ? geplaatst, die door ruim 130.000 Facebookgebruikers werden gezien. Uiteindelijk kreeg de politie 18 tips over de verblijfplaats van Inesia. Hij is nog altijd niet gevonden.

Afgelopen maart betaalde de politie 1.000 euro voor een advertentie om Nederlandse IS-strijders in Syri? en Irak te bereiken. Dat bericht werd door ruim 400.000 jongeren in het Midden-Oosten gezien. Een groot gebied in Syri? werd niet bereikt, omdat Facebook daar was geblokkeerd.

De politie zegt terughoudend te willen zijn met het plaatsen van Facebookadvertenties. ,,Zet je het middel voor eenzelfde doelgroep te vaak in, dan kan dat als spam worden ervaren”, zegt Hagoort. ,,In dat geval zullen mensen aanvinken dat ze nooit meer een advertentie van de politie willen ontvangen.”

Bronnen: AD

Gerelateerde berichten:

  • Geen gerelateerde berichten
Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *