Voor de 77ste Brigade van het Britse leger worden social media helden gezocht, die als taak krijgen hun aandeel te leveren in een??niet-letale oorlog? tegen diverse opponenten.

British-soldier-009

Het Britse leger is een speciale eenheid aan het oprichten met moderne ‘whizzkid warriors’. Deze social media soldaten moeten met psychologische oorlogsvoering online de strijd aangaan in de onconventionele oorlogsvoering die het huidige informatietijdperk kenmerken. De 77ste Brigade zal gestationeerd worden in?Hermitage, vlakbij Newbury, in Berkshire, en maar liefst 1500 man sterk zijn.?Formeel starten ze in april en momenteel worden uit het hele land soldaten gerekruteerd.

US Army

Isra?l en de VS zijn al zwaar betrokken in de psychologische oorlogsvoering, die steeds vaker ook online plaatsvindt. In een wereld van 24-uur nieuwsgaring, smartphones en social media zal deze nieuwe brigade proberen de verhalen die zo de ronde doen op de juiste manier te be?nvloeden. Men zoekt onder andere soldaten met journalistieke ervaring en vertrouwdheid met social media.

Een woordvoerder van het Britse leger vertelt: “In de 77ste Brigade worden veel bestaande en nieuwe ‘capabilities’ samengetrokken, die meer zijn ingespeeld op de moderne oorlogsvoering en conflicten. Het speelt?in op het feit dat de acties van anderen in het slagveld ook be?nvloed kan worden zonder geweld te gebruiken.”

Leaflets made by the British Army 15 (UK) Psychological Operations Group are displayed in their office at the British army base Task Force Helmand Headquarter on July 25, 2008 in Lashkar Gah

Het ontstaan van de brigade is deels voortgekomen uit?ervaringen in Afghanistan, maar het kan ook gezien worden als reactie op Rusland in de Krim en de Islamitische Staat (ISIS) die grote delen van?Syri? en Irak over wil nemen.

De NAVO is tot nu toe niet in staat geweest de onrust weg te nemen en president Vladimir Poetin verantwoordelijk te stellen voor zijn daden. Ook ISIS is zeer flexibel in het uitbuiten van de mogelijkheden van social media om wereldwijd strijders te werven en hun boodschap?te verkondigen.

Isra?l liep tot nu toe voorop in haar social media gebruik, met speciale social media teams bij operaties als?Operation Cast Lead, in de Gaza strook sinds 2008. Irael (IDF, ISrael Defence Force) is actief??op 30 social media platformen ? zoals Twitter, Facebook, Youtube en Instagram ? in zes talen. ?Het stelt ons in staat met een publiek te interacteren dat we anders niet zouden bereiken,? zei een Isra?lische legerwoordvoerder. Isra?l?krijgt veel verzoeken van westerse landen om deze kennis te delen.

defensiemonitoring

In de strijd rond de Gaza-strook van afgelopen zomer,?Operation Protective Edge, twitterden de IDF regelmatig net als de Hamas strijders, soms ook lijnrecht tegenover elkaar waarin de tweets uit beide hoeken je om de oren vlogen.

De naam van de 77ste brigade is een knipoog naar de klassieke?Chindits, die de strijd aangingen tegen de Japanners in Birma tijdens WO II. Majoor Wingate gebruikte daarin onorthodoxe en controversi?le tactieken die successen behaalden die niet in verhouding stonden tot zijn kleine eenheid. Zijn teams werden diep in Japans territorium gestuurd , wat bij de hogere legerleiding van Japan tot veel onzekerheid leidde en hen forceerde hun strategische plannen te veranderen.

De nieuwe kracht van de 77ste brigade zou net zo flexibel moeten blijken als de Chindits van destijds temidden van duizelingwekkende hoeveelheid berichten en communicatiestromen van de vijand.

Bronnen: The Guardian, Wikipedia, Telegraph, BBC

loose tweets

 

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *