Ambulancemedewerkers en centralisten op de meldkamer van Zuid-Holland Zuid kunnen vanaf nu gebruik maken van een tolken-app. Die is speciaal ontwikkeld om makkelijker te kunnen communiceren met pati?nten die de Nederlandse taal niet machtig zijn.

De app moet zorgen voor betere en snellere communicatie. Dat kan van levensbelang zijn. “We krijgen regelmatig te maken met niet-Nederlands sprekende pati?nten. Dat is soms moeilijk communiceren”, zegt projectleider Leo Roos.

“Als mensen geen Nederlands spreken, kan het moeilijk zijn om de plaats en de aard van de noodsituatie te achterhalen. De taalproblemen kunnen de zorg vertragen of hinderen.”
De nieuwe app ‘spreekt’ acht vreemde talen, zoals Pools, Afghaans en Arabisch. “Antwoorden op eenvoudige vragen als ?Wat is er gebeurd? en ?Waar heeft u pijn? zijn van groot belang om goed hulp te kunnen bieden”, aldus Roos. De app stelt vragen in de taal van de pati?nt.

Voor talen die niet op de app zitten, kan de de ambulancemedewerker via dezelfde app direct contact leggen met een tolk van het Tolk- en Vertaalcentrum Nederland (TVcN). Zeven ambulancediensten hebben de app laten ontwikkelen en gebruiken hem nu. Met 2 drukken op de knop heeft men dan binnen 60 seconden een tolk aan de lijn in elke gewenste taal.

Bronnen: Rijnmond, Tolk en Vertaalcentrum Nederland

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *