Een social media meme uit de oude doos, maar eentje die net als bij Ferguson aangeeft wat de kracht is van social media: het pepperspray incident tijdens een Occupy op de Davis universiteit in Californië .

“OMG. Heb je die agent gezien die die kinderen bij UC Davis met Pepperspray bewerkte?” De reacties op het incident uit 2011 waren heftig. Daar besproeide een agent heel nonchalant een groep Occupy demonstranten met Pepperspray alsof hij de plantjes water gaf. De studenten vormden een stevige ketting en weigerden na herhaalde verzoeken het terrein te verlaten. De agent in kwestie werd op non-actief gesteld in afwachting van het onderzoek.

In de tussentijd hadden hacktivisten van Anonymous al snel de gegevens van deze agent gevonden, inclusief zijn thuisadres, mobiele telefoonnummer en zijn stevige salaris. Deze gegevens werden op Twitter en Tumblr verspreid, waarop de agent meer dan tienduizend SMSjes en 17.000 e-mails naar zich toe geslingerd kreeg. Het werd nog controversiëler, want hij kreeg uiteindelijk een schadevergoeding die hoger was dan de schadevergoeding voor de studenten. Een rechter oordeelde nog tevergeefs dat de namen van de andere betrokken agenten niet gepubliceerd mochten worden. Met al deze media aandacht ging deze meme natuurlijk echt helemaal los. Iets wat je aandacht geeft groeit, zelfs prikkelend als het over pepperspray gaat. We zullen de grappen die te ver gingen weglaten, maar er werd op allerlei manieren werk van gemaakt. Zo werden er valse Twitteraccounts aangemaakt, liedjes geproduceerd, er waren mensen die de politie kansloos verdedigden door te stellen dat peper een onschuldig natuurproduct was (wat in zichzelf weer een meme werd), men gaf grappige reviews op pepperspray producten, en ga zo maar door. 

Onderstaande video gaf de aanleiding:


Maar social media zou social media niet zijn als daar niet meteen een grappige meme uit zou ontstaan waarin de reacties en ideeën erover in diverse richtingen gekanaliseerd worden. En dat is heel normaal, want dat gebeurde bijvoorbeeld eerder ook al met de heftige rellen in Londen, getuige de foto’s hieronder:

Geen enkele ramp , oorlog of incident lijkt te gek om grappen over te maken. Denk aan de vele YouTube filmpjes over Hitler, waar onderstaande parodie juist weer op in gaat. Het Droste effect in de social media echoput lijkt hiermee compleet, maar de meme wordt nog vaak opgegraven, zoals bijvoorbeeld tijdens Project X Haren.

Maar natuurlijk ook weer over het Pepperspray incident bij UC Davis:

Onlangs nog vond GeenStijl het nodig om burgemeester Van Aartsen op de onthoofdingsvideo te photshoppen. De creatieve uitspattingen leveren soms echt zieke platen op, maar soms is het een goede manier om heftige zaken ook iets luchtiger te maken. Zoals in het geval van het pepperspray incident dat, als je de video bekijkt, een absurde manier lijkt om een protestactie te beëindigen. Toch hebben we onlangs wederom een bijzondere manier van optreden gezien in Ferguson waarover ook diverse Memes de ronde deden.

Korte tijd na het pepperspray incident rechtvaardigde de politiechef van UC Davis de actie door te stellen dat pepperspray werd gebruikt omdat de studenten een cirkel vormden waar de agenten niet uit konden ontsnappen. De video’s lieten een andere situatie zien en de politie was duidelijk nog niet gewend wat de invloed was van moderne media. Het was bovendien in de piek van de Occupy protesten die veel media aandacht kregen. Na een grondig onderzoek naar het incident stapte ook deze politiechef op en de agent in kwestie werkt er ook niet meer.

Hieronder wat voorbeelden van de platen die de ronde deden. Voor wie nog veel meer van deze foto’s wil zien: Tumblr of KnowYourMeme

UC Davis Pepper Spray Cop Is Now a Meme

UC Davis Pepper Spray Cop Is Now a Meme

UC Davis Pepper Spray Cop Is Now a Meme

Bronnen: Gawker, KnowYourMeme, Wall Street Journal

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *