“Als je je goed wast, dan zou je niet zo smerig blijven” staat er op een billboard in Feira de Santana Bahia.?Brazilianen plaatsen racistische posts op metersgrote billboards, hopend op een verandering in het norm-overschrijdende gedrag.
In Belgie krijgen boze social media gebruikers?met zure meningen in het programma ‘Karen & De Coster‘ een camera onder de neus geduwd. Of het voorlezen van tweets in Jimmy Kimmel Live:
Of een aantal BN-ers in Nederland die haattweets voorlezen:
In Brazili? gaan ze nog een stuk verder, en willen ze letterlijk tot aan huiskamer komen.
Activists post racist tweets to billboards in Twitter users’ neighborhoods: https://t.co/86RbxKHWu5 pic.twitter.com/WmVRvSibVK
? New York Magazine (@NYMag) December 1, 2015
In verschillende grote?steden heeft de?Afro-Braziliaanse vrouwenorganisatie?Criola al?racistische posts op billboards geplaatst.?”Mensen denken dat ze anoniem?van alles kunnen roepen op internet. Maar wij laten dat niet zomaar?gebeuren. Ze kunnen zich niet verstoppen, wij zullen ze?vinden”, vertelt oprichter Jurema Werneck tegen?de BBC.??’Virtueel racisme, re?le gevolgen’, klinkt het motto van de campagne die racisten in het vervolg twee keer zal doen nadenken voor ze nog eens hun gal spuwen op het internet.

De campagne gebruikt geolocalisatietools om de online racisten op te sporen. Vervolgens kopen de intiatiefnemers billboards vlakbij het adres van de schrijver van de racistische commentaar. Op de gehuurde reclameruimte plaatsen ze de nare uitspraken, zodat alle omwonenden kunnen zien wat hun buur allemaal online plaatst.Het project ontstond nadat de Braziliaanse journaliste Maria Julia Coutinho het doelwit werd van online racisten. En hoewel de namen en de foto’s van de racisten niet bekend worden gemaakt, hopen ze met de campagne mensen bewust te maken van de impact van online racisme. En hopelijk worden mensen zo ontmoedigd het in de toekomst nog te doen.
“We hebben niet de intentie om mensen aan de schandpaal te nagelen, maar we willen bewustwording. Zodat daders nadenken over de gevolgen van een racistische post”, staat op de website.
Met de campagne hoopt Werneck dat Brazilianen zich vaker en sneller uitspreken tegen racisme. Veel Brazilianen durven dat volgens de activiste niet.
De aanleiding voor de campagne?waren de racistische?reacties op een foto van een zwarte weervrouw op?de?Facebookpagina van het?Jornal Nacional.
En als webcare je baan is, krijg je ook wat om je oren: