Smart Squad (Android, iOS, Blackberry) wordt beschreven als “de mobiele app van de frontline officer” en is een app voor agenten waarin ze gegevens kunnen beheren en het bevindt zich momenteel in een pilotfase bij de politie van Lethbridge, Alberta. Rob Davis van de politie Lethbridge zei dat deze nieuwe app grote gevolgen heeft voor het politiewerk. “We hebben dit in de frontlinie uitgerold naar 11 leden per team,” zei hij. “Dit ding heeft een eigen leven gekregen. We vinden nu effici?ntie waar we nog nooit van durfden dromen sinds we het hebben uitgerold. ”
Smart Squad is ontwikkeld door Faction Four Systems, Inc. uit Alberta.
Features omvatten de mogelijkheid om criminele dossiers te doorzoeken, inclusief mensen, locaties, voertuigen, bedrijven en de mogelijkheid om agenten te laten weten wat er om hen heen gebeurt. Maar ook e-ticketing, zodat agenten snel en veilig verkeersovertredingen kunnen invoeren; gerichte intelligentie, die realtime toegang geeft tot door analisten gegenereerde informatie; een notitieboekje, dat veilige documentatie van misdaden of botsingen en andere incidenten op straat mogelijk maakt, met directe integratie met de managementsystemen; en taakbeheer, waardoor een betere effectiviteit mogelijk is bij het inzetten van agenten.
“We zijn echt nieuwe vormen van politiewerk in Alberta aan het introduceren met deze technologie en hoe we het gebruiken,” zei Davis. “Het vertaalt zich in tijdwinst, wat echt gelijk staat aan geldbesparing, en de behoefte aan extra agenten is verminderd, dus als we extra agenten nodig hebben, kunnen we ze op een ander gebied inzetten.”
Davis vertelde de Commissie dat de pilot politiek enige aandacht heeft gekregen vanwege het feit dat het bedrijf startup uit Alberta is en vanwege de hoeveelheid afval die is verminderd door te besparen op papier en andere materialen. In de eerste drie maanden van de pilot speculeerde Davis dat er mogelijk meer dan $ 100.000 aan besparingen was.
“Het past heel goed bij overheidsdoelstellingen,” zei hij. “Het komt nu heel goed uit.” LPS heeft vanaf het begin ??n agent bij het project betrokken. De agenten leren nu in de pilot hoe ze de app in kleine groepen kunnen gebruiken totdat ze voldoende bekwaam zijn om met de app zelf trainers te worden. “Het breidt exponentieel uit,” zei Davis. “We hebben het in golven uitgerold, zodat we de kosten kunnen beheren.”
Er is ook een presentatie in de maak voor de Commissie en Davis zei dat er ook inspanningen zullen worden gedaan om het publiek te informeren – vooral als lokale bewoners zich zorgen maken dat agenten te veel tijd aan hun telefoon besteden. “LPS hoopt dat mensen begrijpen wanneer we komen opdagen, we ze negeren door onze vrienden te sms’en, het is nu simpelweg hoe we onze gegevens invoeren,” zei Davis. “Anekdotisch, wat ik van agenten hoor, zijn gebeurtenissen die vroeger drie uur in beslag namen, we kunnen ze binnen een halfuur tot drie kwartier afhandelen. Het is een revolutie in wat we doen. ”
Bronnen: SmartSquad, Lethbridge Herald