PlitterBigOok de politiekorpsen in Nederland gaan met de tijd mee en maken steeds meer gebruik van sociale media, Politie 2.0. Regiopolitie Groningen maakt sinds eind 2009 al gebruik van Twitter om samen met burgers te werken aan de veiligheid. Het begonnen met alle wijk- en jeugdagenten, die Twitter inzetten als een extra informatiebron, over en weer, en heeft al geleid tot concrete resultaten zoals meer contacten in de wijk en het oplossen van zaken.
We zien nu steeds meer korpsen op de Twitter, YouTube en zelfs op Facebook verschijnen. Als burger is de meerwaarde dat je een eigen buurtagent kunt volgen in zijn of haar dagelijkse werkzaamheden en dat je relevante informatie verstrekt krijgt over jouw buurt. Heb je vragen of informatie die je graag kwijt kan dat eenvoudig via een DM (Direct Message – privébericht).
 Groningse agenten gebruiken het al een tijdje: Twitter, de dienst waarmee gebruikers korte berichtjes van 140 tekens publiceren via telefoon of internet. Maar die berichtjes kan wel iedere volger lezen. Tijd dus voor een interne Twitter. Als eerste korps in Nederland heeft Regiopolitie Groningen dat nu: Plitter.

In 2009 begon het korps met een pilot met vijf twitterende buurtagenten, die daarmee bijvoorbeeld nieuwtjes of getuigenoproepen rondstuurden. Inmiddels sturen rond de zeventig politiemensen dagelijks een tweet. “Er is dus veel activiteit op de Twitter”, legt Jasper Boer uit. Hij is projectleider Digitale Media en één van de mensen achter Plitter. “Voor al die berichtjes bleek een ‘voorportaal’ nodig, want als politie kunnen we niet zomaar alles publiceren. Dat is Plitter geworden. Heeft een agent twijfel over een tweet? Dan eerst intern via Plitter versturen, zodat de voorlichter of andere collega’s deze kan lezen”, vertelt Jasper. In Plitter kunnen groepen worden aangemaakt voor de verschillende bureau’s, zodat die onderling met elkaar kunnen communiceren. En de interne internetdienst is gelinkt met de publieke Twitter zodat een berichtje wel zó die kant op kan. Elke agent kan Plitter gebruiken. En zijn dat dan alleen jonge agenten? “Nee hoor”, lacht Jasper, “al was dat ook ons beeld toen we met het project begonnen. Maar de interesse in nieuwe media blijkt bij de politie persoonsgebonden. Daar heeft leeftijd niets mee te maken.”
Korpsen uit andere delen van het land hebben al interesse voor het Plitterproject van de Groningse politie getoond.

De kloof tussen burgers en politie wordt een stukje kleiner.De vrijblijvendheid is voorbij.

Jasper Boer schrijft op Politie 2.0:

“Rechtstreekse communicatie tussen wijk- en jeugdagenten en burgers neemt verder toe. Dit past in het huidige tijdsbeeld waarin burgers meer verwachten van de politie en mobiele digitale communicatie (via social media) een grote vlucht neemt. De vrijblijvendheid is voorbij. Daarmee is ook de behoefte ontstaan om intern mobiel met elkaar in contact te staan. De vrijblijvendheid is voorbij. Daarmee is ook de behoefte ontstaan om intern mobiel met elkaar in contact te staan.”

Jasper Boer

De politie is aan het stoeien geweest Yammer en Present.ly (nu SocialSpring Streams) als extra intern communicatiemiddel. Echter door beperkingen van SaaS (Software as a Service, ook wel Software on Demand) oplossingen op het gebied van beveiliging, platformonafhankelijkheid en de kosten lijkt de regiopolitie Groningen de stap te hebben gemaakt naar Plitter (open-source).

Plitter (de voorloper op Politie+) is een door de Regiopolitie Groningen ontwikkelde microbloggingsdienst, dat op grote lijnen hetzelfde werkt als Twitter. In tegenstelling tot Twitter moet je voor Plitter zijn uitgenodigd om een account aan te kunnen maken.

De belangrijkste voordelen ten opzichte van Twitter zijn:

  • Een bericht kan uit meer dan 140 tekens bestaan, staat momenteel ingesteld op 200 tekens.
  • Gemakkelijk reageren (commentaar toevoegen) op berichten, zonder beperkingen v.w.b. het aantal tekens.
  • Bijlagen toevoegen zoals foto’s, documenten (PDF-bestanden) en video’s.
  • werkgroepen aanmaken, bijvoorbeeld voor verschillende afdelingen binnen een bedrijf. Berichten versturen naar een hele groep.
  • Geïntegreerde mogelijkheid om vanuit Plitter berichten te plaatsen op Twitter of te lezen.
  • Plitter is geen SaaS oplossing, maar draait op een eigen server.
  • Beveiliging in eigen hand.
  • Platformonafhankelijkheid.

Functioneel buiten bedrijfsintranet, waardoor betrokkenheid met werknemers wordt vergroot doordat ook van huis geplitterd kan worden.

De mobiele website van Plitter werkt als een voor smartphones ontworpen applicatie (zogenaamde app.), zodat er in principe geen aparte applicatie hoeft te worden ontwikkeld voor de afzonderlijke mobiele platformen. In principe, want de roep om een echte app voor de Android en Blackberry wordt in Groningen steeds groter.De Groningers geven her en der in het land al presentaties over Twitter en Plitter, waardoor ook andere korpsen belangstelling hebben getoond.

Bronnen: AfterDawn

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *