In een poging nog meer interactie met de burger aan te gaan, werkt de nationale politie aan een diefstallen-app. Deze moet (voor iPhone en Android) eind 2014 ?notificaties? versturen over diefstallen in de buurt. Nu is er alleen?de Nationale politie app en nog een heling app.

Social media-co?rdinator Patrick de Groot sprak met Emerce verder over webcare en de manieren waarop de politie via sociale media interactie zoekt. ?De Groot: ?We proberen de burger echt te betrekken bij het politiewerk door bij hem thuis te komen en met elkaar in gesprek te gaan over de veiligheid in zijn omgeving.?. De Groot wil verder dat de site op alle platforms kan draaien, dat burgers tips en reacties via de app kunnen achterlaten en dat buurtbewoners onderling kennis kunnen uitwisselen over veiligheid in de buurt.

Zo wordt het ook mogelijk berichten over vermissingen te versturen. Het is een van de manieren waarop de politie de burger wil informeren. Al langer was het mogelijk om via?politie.nl?aangifte te doen en contact te onderhouden met wijkagenten. Daarnaast kunnen burgers informatie opzoeken over criminaliteit in hun wijk.

Het webcareteam van de politie, dat uiteraard ook?op Twitter actief?is, wordt gevormd door wijkagenten. Iets meer dan?de helft van de 3000 wijkagenten doet daar aan mee. Het werken met Twitter is geen verplichting: de agenten krijgen een social media-cursus, maar worden daarna niet op?activiteit?gecontroleerd. Communicatieadviseur?Eric Stolwijk: ?Dat kunnen we niet opleggen. Ik vind niet dat een agent per definitie op Twitter actief moet zijn.? Wel wordt gecontroleerd of agenten geen ?domme dingen? zeggen.

Patrick de Groot hoopt, nadat hij de site volledig responsive heeft gemaakt, nog meer interactie met de burger te realiseren en daarmee te kracht van de massa nog meer in te zetten voor het politiewerk. Hij denkt daarbij aan het achterlaten van tips en reacties via de app. Ook het delen van kennis tussen buurtbewoners onderling heeft De Groot op zijn verlanglijstje staan.

Hieronder de presentatie op de Social Conference 2014:

Patrick gaf op deze conferentue?inzicht in de ontwikkelingen van het gebruik van Social Media bij de politie. Sinds 2011 is hij mede verantwoordelijk voor het Social Media beleid binnen de politie organisatie en hij nam het publiek?mee in de weg die ondertussen afgelegd is en hoe het verder gaat.?Ondertitel van zijn presentatie:?Van een goed idee naar een professionele inzet.?Hieronder een verslag van Rein Hof:

Het gebruik van Social Media begon in het toenmalige korps Rotterdam eigenlijk net zoals in zo veel andere organisaties: een aantal enthousiaste mensen ziet er iets in en gaat er mee aan de slag. En zo ontstonden de twitterende wijkagenten. De?Twitcops.?Buttom up, van onder uit de organisatie, de werkvloer. Geen moeilijke regels en beleid, Gewoon gezond verstand gebruiken en doen. Ondertussen verandert de wereld. De ontwikkelingen gaan razendsnel en ook de politieorganisatie gaat hier in mee. Er zijn nu zo’n?1800 Twitter accounts, 50 YouTube kanalen en 75 Facebook pagina?s. Kortom: de politie is actief op het Social gebied. Maar dat ging niet vanzelf!
Het kostte tijd en moeite om de nut een noodzaak van het gebruik van deze kanalen binnen de organisatie te laten landen. Een aantal voorvallen hebben hier als zogenaamde versnellers een grote rol in gespeeld. Bijvoorbeeld de Facebook moord, de schietpartij?in Alphen ad Rijn en de belangrijkste:?Project X?in Haren. Deze zaken hebben ervoor gezorgd dat het gebruik van Social Media binnen de politie een grote vlucht genomen heeft. De slogan nu:?Van delen wordt je rijk. Informatie wordt breder dan ook gedeeld, onder meer met vertegenwoordigers van het Openbaar Ministerie en de Veiligheidsregio. Maar ook met het publiek.

Uiteraard schuilen er ook gevaren in dit gebruik van social media kanalen. Niet alleen door uitspraken of zaken die verspreid worden door politiefunctionarissen. Ook het verspreiden van informatie door het publiek kan verkeerd uitgelegd worden of schadelijk zijn voor mensen. Denk bijvoorbeeld aan het YouTube filmpje waar op te zien is dat een agente een man met gebruik van geweld wil boeien. En waarbij de context van het verhaal en wat er aan vooraf ging niet getoond werd. Of het filmpje van de jongeren die iemand in elkaar slaan en waar vervolgens via het internet een zoektocht ontstaat om te achterhalen wat de identiteit van deze boosdoeners is. Met alle gevolgen voor toevallige naamgenoten van dien. Om zaken in goede banen te leiden en snel en accuraat te kunnen reageren tijdens incidenten zet de politie tegenwoordig een crisiscommunicatie team in. Ook is er tegenwoordig een Real Time Intelligence afdeling die bij een incident de verschillende Social media kanalen afspeurt om zo extra informatie te vinden. Daarnaast maakt de afdeling Opsporing dankbaar gebruik van alles wat mensen aan het delen zijn via de verschillende kanalen. Zo zijn er al diverse aanhoudingen verricht naar aanleiding van geposte foto?s en filmpjes waar wapens en drugs getoond en aangeboden werden? It?s all about sharing?

Bronnen: Emerce, CopsInCyberspace, SocialMediaSocialMedia.nl

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *