Center: In less than an hour police identified him with the software in their Real Time Crime Center which accesses billions of mugshots, names and nicknames

Al direct vanaf de start van de Nationale Politie is gewerkt aan het opzetten?van tien real-time intelligence centra in Nederland die vrijwel direct in 2013 van start gingen. Van daaruit worden 24 uur?per dag en zeven dagen in de week agenten op straat actief ondersteund met?real-time informatie bij de melding waar ze op af gaan.

In de VS bestaat dit fenomeen al sinds 2005. In New York en Houston zijn onder andere dergelijke RTCC centra (Real-Time Crime Centers) die agenten op straat helpen met informatie. Dat kan voor hulpverlening, handhaving, crisisbeheersing of opsporing zijn. In dergelijke centra gaat het om snelheid en daadkracht met enorme hoeveelheden informatie. Zo raadpleegt New York meer dan 5 miljoen proces verbalen uit de regio en 31 miljoen landelijke. Ze gebruiken live satellietbeelden waar mogelijk en geavanceerde GIS systemen om informatie slim op de kaart te krijgen. Ook kunnen ze toegang krijgen tot CCTV’s (camera’s) en uiteraard hoort social media ook tot de bronnen.

De politie wordt steeds effectiever en slagvaardiger bij het opsporen van verdachten. Een van de middelen die de politie sinds enkele jaren tot haar beschikking heeft is het Real Time Intelligence Center (RTIC). Sinds de start van de Nationale Politie zijn elf real-time intelligence centra opgezet. Hierin werken politiemensen die 24 uur per dag en zeven dagen in de week rechercheurs en agenten op straat actief ondersteunen met real-time informatie bij de melding waar ze op af gaan. Agenten op straat worden op deze manier nonstop gevoed met actuele en relevante informatie. Hiervoor wordt informatie uit de politiesystemen gekoppeld aan openbare bronnen zoals websites en social media.

Het doel van het RTIC is het vergroten van de kans op heterdaad en het verhogen van de veiligheid van politiemensen door ze zoveel mogelijk relevante informatie in een zo kort mogelijke tijd
door te geven. In de paar jaar dat het RTIC bestaat zijn inmiddels vele succesverhalen te noemen waar door het juist inzetten van informatie het verschil is gemaakt op straat. Daarnaast worden ook Twitter berichten gevolgd. Dreigtweets die binnen komen bij de politie worden meteen geanalyseerd. Is de verdachte een bekende van de politie? Valt te achterhalen waar hij zich of dat moment bevindt? Hoe serieus is de dreiging? Al deze informatie wordt verzameld en aan elkaar gekoppeld. Als er bijvoorbeeld foto?s van een verdachte persoon bekend zijn, worden deze doorgestuurd naar de agent op straat. Zo kan een RTICmedewerker een zo volledig mogelijk beeld schetsen van een situatie waar een agent op af moet. Hoe meer een agent op de hoogte is van een situatie en verdachte, hoe beter en veiliger deze zijn of haar werk kan doen.

Bekijk het fimpje van het RTI Lab van TNO en de politie hier.

In de visie van TNO?is de kracht van real-time intelligence, dat het bijdraagt aan het cre?ren van?een beter beeld van de situatie waarin ingegrepen moet worden. Real-time?intelligence kan op die manier een grote bijdrage leveren aan het versterken?van de prestatie van de executieve diensten. Wat zou nieuwe technologie als?Google Glass hieraan kunnen bijdragen?

Bronnen: Wikipedia, NYCPoliceFoundation

Bij Eenheid Rotterdam wordt de relatie met social media ook meteen duidelijk, zeker tijdens de @politie24 actie waarover we eerder een blog schreven:

En de Meldkamer Noord Nederland

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *