politie24

Politie non-stop op zoek naar verborgen informatie,?Vlak na een incident wordt vaak volop getwitterd

In de meldkamer van de politie waar alle meldingen van incidenten binnenkomen, wordt nu door het zogenoemde RTI-team (Real Time Intelligence) van 07.00 uur tot 22.00 uur meegekeken op Twitter en in de politiesystemen. Getuigen van ongelukken en misdrijven plaatsen op de berichtensite informatie die de politie goed kan gebruiken bij de opsporing. De RTI geeft die informatie door aan de agenten op straat.

Door de enorme populariteit van media als Twitter wordt het infoteam vanaf deze zomer het hele etmaal door bemand. ,,Het volgen van de sociale media is voor dat team een heel belangrijke taak, zodat zij agen-ten op straat kunnen voeden,?? zegt Martine Vis, directeur Politie en portefeuillehouder sociale media.
Vis: ,,Het is onmisbaar voor het oplossen van kleine casussen. Maar ook bij zware delicten geeft Twitter ons aanknopingspunten. Na de moord aan de Schinnenbaan op Rotterdam-Zuid werd vorig jaar april ook direct druk getwitterd. Die informatie hebben we bij de opsporing gebruikt.

Het infoteam kijkt ook in de systemen van de politie om direct na een incident informatie van een verdachte of slachtoffer boven water te krijgen. ,,Maar vlak na een incident wordt vaak volop getwitterd.

Vis constateert dat vooral de jonge generatie sneller geneigd is om informatie op Twitter te zetten dan direct 112 te bellen. ,,De drempel voor het twitteren ligt bij hen lager dan de drempel voor het melden van incidenten bij de politie.

Recente voorbeelden geven aan dat de berichtensite ook gebruikt wordt voor bedreigingen. Vorige maand circuleerden tientallen berichten op Twitter dat bij winkelcentrum Zuidplein in Rotterdam een bloedbad zou worden aangericht. Winkels werden uit voorzorg gesloten.

Twee weken geleden werd nog een 18-jarige scholier gearresteerd omdat hij een tweet plaatste waarin hij dreigde in zijn school een granaat te laten ontploffen als zijn resultaten zouden tegenvallen. De jongen wordt vervolgd door Justitie.

Alarmbellen

Als de politie soortgelijke tweets tegenkomt, gaan de alarmbellen af. ,,Soms maken mensen ons er attent op, soms komen wij die zelf tegen,?? zegt Vis. ,,In alle gevallen bekijken wij hoe serieus de dreiging is. Daarvoor proberen wij in contact te komen met de twitteraar zelf of met mensen uit zijn of haar omgeving. Als er een risico lijkt te zijn, gaan we eropaf. Dat is altijd een afweging. Overdreven om jongeren voor stoere taal aan te houden? Moeilijk te zeggen. Tristan van der V., die het bloedbad in Alphen aan den Rijn aan-richtte, was ook maar 24.

Berichten moeten tot meer aanhoudingen leiden

Alle meldingen die donderdag bij de meldkamers van de politie Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland-Zuid binnenkomen, worden bij wijze van proef live doorgezet naar de berichtensite Twitter op internet. Snelle reacties van burgers die de politie op Twitter volgen, moeten informatie opleveren, zodat verdachten eerder kunnen worden opgepakt.,,Maar we willen de burger ook laten zien wat op ??n dag aan meldingen op ons afkomt,?? zegt Martine Vis, directeur politie met sociale media in haar portefeuille. ,,We willen transparant zijn. De mensen een kijkje in onze keuken geven.

Meekijken

Zes medewerkers zetten de tweets met meldingen voor de politie door naar internet. Via de naam #Politie24 kan iedereen meekijken met de agenten op straat. Gemiddeld gaat het om ??n bericht per twee?nhalve minuut.De politie hoopt aan de hand van tips, die daarna via hetzelfde medium worden doorgegeven, ook bijvoorbeeld doorrijders na een verkeersongeval snel te kunnen achterhalen. Het twitteraccount is sinds gistermiddag in de lucht.Er valt nog veel winst te boeken bij deze wijze van opsporing, vindt Vis. ,,Mensen die getuige zijn van bijvoorbeeld een roofoverval of een woninginbraak kunnen op deze manier een belangrijke rol spelen in het oplossen van deze zaken,?? zegt ze. ,,Normaal zouden we wellicht niet met deze mensen in contact komen. Als ze via Twitter op onze meldingen reageren, kan dat wel.

De actie is uniek in Nederland. Politiekorpsen in het Engelse Manchester en het Zwitserse Z?rich hebben eerder alle meldingen van een etmaal op internet geslingerd. In Zwitserland bleef het bij een eenmalige actie, in Engeland konden mensen drie keer meegluren.

Politie dik tevreden over 24-uurs Twitteractie

In totaal 761 meldingen en zo’n 6000 volgers. Dat is het resultaat van de 24-uurs Twitteractie van de politie Rotterdam-Rijnmond en Zuid-Holland Zuid. De politie is dik tevreden met de actie, die tot vrijdagochtend 7.00 duurde.Doel van de schier eindeloze berichtenstroom op @politie24 was om te laten zien wat de politie doet op een doorsnee dag: wat voor meldingen komen er binnen en hoe gaat de politie daarmee om?

Relatief rustige dag

Volgens het korps kwamen er veel positieve reacties en is de actie een groot succes geweest. “Mensen zijn onder de indruk van wat we allemaal doen”, vertelt woordvoerster Martine Vis. Vooral de hoeveelheid meldingen verbaasde menigeen. “Ik ben zelf ook elke keer weer verbaasd over de veelheid en verscheidenheid van de meldingen”, zegt Vis. En dan was donderdag nog een relatief rustige dag.De politie gaat de actie nog uitgebreid evalueren. Daarbij komt ook aan bod in hoeverre het twitteren van meldingen bruikbare reacties van burgers oplevert. De politie kreeg tijdens de actie van donderdag een aantal reacties die leidden tot nader onderzoek.Mogelijk komt er een vervolg op de 24-uurs Twitteractie. “Dan moeten we misschien een selectie gaan maken”, zegt Vis.

Bronnen: RTV Rijnmond, ‘Waakhond op het web’ AD/Rotterdams Dagblad (14 juni 2012)

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *