Facebook-s-new-anti-bullying-tools-create-a-culture-of-respect--7c144d2e52

Als er in sociale gelegenheden iets mis gaat ?heb je bijvoorbeeld in een kroeg de kroegbaas waar je dat mee kunt bespreken, bij grotere gelegenheden zijn er ook nog portiers, maar bij de meeste social media diensten zijn er hele afdelingen voor. Zo heeft Facebook al enige tijd een Safety Center dat bedoeld is om de vele gebruikers van Facebook te helpen om het online platform een stukje veiliger te maken.?Er is een heel team van mensen dat zich zelfs voorstelt in diverse video’s. Recentelijk hebben ze zelfs een Bullying Prevention Hub?tegen zowel offline als online pesten. Je kunt hier informatie vinden, gericht op tieners, ouders en leraren. Bij Twitter is het onderdeel Safety & Security iets soberder vormgegeven, omdat zij vanaf de start een heel vrij platform wilden zijn. Ook bij de andere “Big 5” social media diensten?zien we niet een dergelijk grote aandacht voor veiligheid als Facebook doet overkomen. Er zijn wel handreikingen voor de politie, zoals op Twitter of Pinterest, waarin wordt aangegeven hoe zij samen met de social media partijen misdaad aan kunnen pakken. En natuurlijk kun je als eindgebruiker altijd misbruik of misstanden melden via een meldknop en formulier. Google maakt ook flinke stappen, met bijvoorbeeld op YouTube een YouTube Policy and Safety Hub.?Maar op?Facebook is er veel meer. Bijvoorbeeld hapklare voorlichting over cyberpesten of tips over veilig gebruik van Facebook zoals het beschermen van je eigen privacy. Het is op doelgroepen aangepast en richt zich op tieners, ouders, leerkrachten en politie en er zijn ook adviseurs die vragen beantwoorden.

Zo heeft Facebook op een conferentie?uit 2011 al in het Witte Huis in Washington aangekondigd meer te gaan doen aan zowel het gevoel van veiligheid en de daadwerkelijke veiligheid. Nieuwe tools zouden gebruikers beter moeten beschermen tegen pestgedrag, stalkers en de communityvorming verder versterken, waardoor er een “cultuur van respect” onder Facebookgebruikers moet ontstaan waarin iedereen een rol heeft. Gebruikers kunnen eenvoudiger misbruik melden, maar ook proberen elkaar eerst aan te spreken op dergelijk gedrag. Je kunt natuurlijk ook melding maken richting Facebook, maar je kunt ook een vertrouwenspersoon zoals een ouder of leraar als contactpersoon opnemen in een ‘incident report’. Daarnaast gaat Facebook meer bieden op het gebied van voorlichting, samen met andere instanties en ze vraagt meer om Feedback van haar gebruikers die zelf ook vaak slimme manieren bedenken om veilig door het digitale leven te gaan.

Ook zijn er andere instanties die informatie bieden over veiligheid op de diverse platformen. Kijk bijvoorbeeld onderstaande cartoon die gebruikt wordt als Facebook voorlichting voor kids:

Of bekijk dit Facebook sprookje over de boze wolf en rood kapje:

Alle bekende cartoon karakters worden uit de kast getrokken om voorlichting te geven, Garfield, Phineas and Pherb, en ga zo maar door.

In Nederland hebben we ook een heel woud aan websites, instanties, stichtingen en campagnes die zich met online veiligheid bezighouden en uiteraard ook ingaan op de gevaren van social media. Zo is er de organisatie?Mijn Kind Online, de?Digibewust?campagne als onderdeel van digivaardig en digiveilig?zijn er diverse meldpunten zoals meldknop.nl voor jongeren met problemen op het internet, aardigdigivaardig, en ga zo maar door. Ook vanuit de politie is er veel aandacht voor, zoals Kenjevrienden of Vraaghetdepolitie. Voor ieder wat wils.

Vanuit de overheid en diverse stichtingen is er op allerlei manieren aandacht. Maar de juridische kant, bedrijfsbeleid en richtlijnen voor eindgebruikers, tesamen met voorlichting en afhandeling van klachten is voor veel social media partijen ook een steeds belangrijker onderdeel in hun dienstverlening. Veiligheid wordt namelijk een dienst, het is een integraal onderdeel van de gehele serviceverlening. En dat voor een jonge doelgroep van met name tieners die de grenzen graag verkennen. Veel platformen ontvangen graag nog jongere kinderen, maar ook ouderen, wat kwetsbare gebruikersgroepen zijn die de digitale wereld niet altijd in de vingers hebben. Voor Facebook, Twitter en andere social networking sites is nu nog niet toegestaan om kinderen onder de 13 toe te laten. Maar handhaving daarvan is uiteraard erg lastig. Regels en wetgeving is niet de oplossing. We zullen allemaal een beetje op elkaar moeten blijven letten. Maar voor grote social media partijen is het hard werken om de vele communities over de hele aardbol tevreden te stellen met veiligheidsdienstverlening. Bekijk onderstaand filmpje van Google erover:

?Bronnen: Mashable, Facebook, Twitter, Pinterest, YouTube, InternetSafetyCenter

Gerelateerde berichten:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *