Glazen Huis 2013: Leeuwarden
Het?Glazen Huis?van 3FM Serious Request zal van 18 t/m 24 december?2013?te vinden zijn op Wilhelminaplein in Leeuwarden. Over de rol van social media zullen eind 2013 berichten. Lees intussen over de rol van social media in relatie tot crowd control en veiligheid in de afgelopen jaren van het Glazen Huis:
Glazen Huis 2012: Enschede
Carice van Houten sluit de deuren van het Glazen Huis in Enschede en daarmee start officieel de goede doelen-actie?Serious Request?van 3FM die dit jaar jaar geld ophaalt voor baby?s in ontwikkelingslanden. Er worden 10.000-den mensen in Enschede verwacht. Om die grote publieke toeloop in goede banen te leiden, gaan de hulpdiensten tijdens Serious Request de?allernieuwste hulpmiddelen?inzetten, berichtte het?TechnologieBlog?eerder al. Zo wordt onder meer Twitcident van onder andere TNO gebruikt dat berichtgeving via Twitter filtert en analyseert of Blue Mark ingezet waarmee hulpdiensten direct inzicht hebben in de omvang en de beweging van mensenmassa?s. Het controleren van al die gadgets gebeurt vanuit de zogeheten Crowd Control Room. Hoe dat in zijn werkt gaat blijkt uit een reportage van de NOS. De verwachting is dat er tijdens de actieperiode van 18 tot en met 24 december sprake is van een gezellige drukte rondom het Glazen Huis zelf en de talrijke nevenactiviteiten die worden ontplooid om zoveel mogelijk geld voor het goede doel in te zamelen. Het evenement wordt niet alleen bezocht door vele duizenden mensen, het is ook 24 uur per dag live te volgen op radio, internet en tv.


Serious Request biedt de hulpverleners en de Veiligheidsregio Twente een uitgelezen kans om middelen en werkwijzen uit te proberen tijdens een groot, maar zeer vriendelijk evenement. Er komen veel mensen op af, maar de verwachting is dat de kans op verstoringen laag is. Daardoor kan een deel van de aandacht ook worden besteedt aan het testen en beter op elkaar afstemmen van deze vernieuwende werkwijzen. Ook het feit dat het meerdere dagen beslaat is prettig, het geleerde kan immers meteen opnieuw in de praktijk worden gebracht.
Bron: Veiligheidsregio Twente
Glazen Huis 2011: Leiden
Voor de komst van 3fm Serious Request in december 2011 is een Twitterplan opgesteld voor het eindfeest, omdat gevreesd werd voor grote drukte. Het plan werd opgesteld door Marco Leeuwerink van de politie Hollands Midden en Koen de Lange van de gemeente Leiden. @Gemeenteleiden?heeft 3279 volgers.?Twitter werd ingezet om mensen die van buiten Leiden nog onderweg waren naar het feest snel op de hoogte te kunnen brengen. Grote drukte werd namelijk verwacht in het centrum en de vraag was of de pleinen de drukte zouden kunnen verwerken.
Samen met de 3FM organisatie en de Politie Hollands Midden is nagedacht over de thema?s en het afzenderschap. Gedurende de hele week zijn er door de gemeente Leiden tweets verstuurd over bijvoorbeeld fietsparkeren, wildplassen en gevaar van glas. Niet de makkelijkste onderwerpen om in 140 tekens te verwoorden. Ze wilden geen opgestoken vingertjes.
In het plan is opgenomen welke tweets verstuurd zouden worden, wanneer (afhankelijk van de drukte op de pleinen), door wie (politie, via het korpsaccount @politieHM), met welke hashtag (#sr11) en door wie de berichten geretweet worden (door de gemeente, Leidenmar-keting en 3FM). In de stad waren matrixborden aanwezig. Dit was het belangrijkste communi-catiemiddel met de aanwezige bezoekers. De inzet van Twitter was gericht op de bezoekers die nog onderweg waren. Via tweets werden mensen opgeroepen om in de stad op de matrix-borden te letten.
Er werd gewerkt met scenario?s omtrent de drukte op twee pleinen waar het evenement plaatsvond. Teksten voor tweets zijn vooraf geschreven en vooraf werd bepaald wanneer deze ingezet worden, afhankelijk van de drukte op het plein. De politie is leidend in het proces, ver-stuurt de tweets en stuurt indien nodig andere partijen aan om te retweeten. Uiteindelijk was het overigens niet nodig om de tweets te versturen: alles is rustig gebleven (Castelein, 2011).
Naast dit Twitterplan, dat was gericht op crowd management, is een deelplan geschreven om overlast door geparkeerde fietsen te voorkomen. Deze tweets waren gericht op de Leidena-ren. Ook hiervoor werden al voor het evenement tweets geschreven die om de paar uur ver-stuurd werden. Het verschil met het plan voor crowd control was dat de gemeente in deze si-tuatie leidend was: zij verstuurden de tweets, die werden geretweet door de politie en door Leiden Marketing op het speciale @srleiden account.
Enkele tweets:
- Hoge nood tijdens #SR11? Respecteer de omwonende mama?s (en papa?s) van #GlazenHuisen gebruik de plaskruizen en Dixie toiletten!
- Neem geen glas of flessen mee naar het #Glazenhuisen het eindfeest #SR11. Glas vormt een gevaar voor jezelf en anderen
- Fietsend naar eindfeest #SR11in #Leiden? Hou de weg vrij voor hulpdiensten en zet je fiets op ruime afstand #GlazenHuis& Molen de Valk!
Voor de laatste dag was er ook een plan gemaakt. Twitterberichten stonden in concept klaar voor als Leiden te vol was of als er een calamiteit zou plaatsvinden. Dat was gelukkig niet nodig.?Op?1 incident?na is alles rustig. gebleven. Behalve op Twitter dan.?Daar was sprake van een?waar twittergeweld.
Bronnen: Twittergeweld, Twitter voor crowd control
Glazen Huis 2010: Eindhoven
De uitzending vanuit het Glazen Huis startte al op zaterdag om 15 uur met een “Warming Up”, gepresenteerd door?Bart Arens. Er werd teruggeblikt op de vorige edities van Serious Request, en vooruitgeblikt op wat er in de editie van 2010 zou gaan komen. De?dj’s kwamen om zes uur ’s middags het huis in, om te beginnen met het draaien van aangevraagde platen. Het Glazen Huis werd om 20.45 uur gesloten door?Prinses Margriet.
In Eindhoven werd ook een flash mob gehouden, dit keer een kussengevecht:
Glazen Huis 2009: Groningen
Prinses M?xima komt op bezoek in het Glazen Huis in Groningen, waarin drie dj’s van 3FM zes dagen zonder eten zullen verblijven in het kader van de actie Serious Request. Dit jaar halen ze geld op om de ziekte malaria te bestrijden.?In Groningen werden een aantal flash mobs gehouden bij het Glazen Huis (de eerste bij het Glazen Huis), zie hieronder een impressie: