1827262

US Airways-vlucht 1549?was een passagiersvlucht die op?15 januari?2009?vlak na het opstijgen van ?LaGuardia Airport?in New York City?in een geslaagde?noodlanding?in de?Hudson?eindigde.?Het vliegtuig?was op weg van?New York?naar?Seattle, met een tussenstop in?Charlotte. Alle 155 inzittenden overleefden het ongeluk.

De piloot meldde de?luchtverkeersleider?dat het vliegtuig door een vlucht vogels was gevlogen. Beide motoren waren uitgevallen, waardoor het vliegtuig een noodlanding moest maken. Passagiers meldden dat ze een sterke brandstofgeur roken.

Circa zes minuten na de start landde het vliegtuig in het water van de Hudson ter hoogte van 48th street van Manhatten.

Het was een incident waarin social media als eerste nieuwsbron een belangrijke rol vervulde. Twitter en Tumblr en ook Facebook speelden hierin een sleutelrol en velen gebruikten deze diensten niet alleen in de verslaglegging maar ook om op de hoogte te brengen. De eerste crashfoto dook op Twitter (TwitPic) op en was afkomstig van Janis Krums.

Omdat de foto naar allerlei andere sites gelinkt werd klapte TwitPic er al snel uit (overbelasting). Krums werd meteen door allerlei gerenommeerde nieuwsmedia geinterviewd, zoals NBC en ABC. ” Twitter is sneller dan CNN” schreef men toen al. In 2009 was het bijzonder dat er in een dag tijd “al” 1500 tweets verstuurd werden over het ongeluk. Toch waren er ook critici die aangaven dat er op TV toch heel wat meer nieuwswaarde was te vinden dan die paar tweets van ooggetuigen. Dat social media de traditionele media zou vervangen werd in alle toonaarden ontkent, niet in de laatste plaats door gerenommeerde media. Achtergrondverhalen van de slachtoffers en duiding van experts was op dat moment duidelijk niet aanwezig op social media, maar stond wel in de kranten en werd breed uitgemeten op diverse TV kanalen. Toch gaf in die tijd het Rode Kruis al toe dat social media voor hen een van de meest succesvolle instrumenten was bij crisismanagement, zoals recentelijk ook gebleken was bij de natuurbranden in Californi?. ?Ooggetuige verslagen direct vanaf het plaats incident en ook het zelf corrigerende en zelfredzame vermogen van benoemden zijn als belangrijkste elementen. Toch plaatsen diverse mensen kritische kanttekeningen bij die berichtgeving, omdat iedereen kan meedoen; misbruik en propaganda vanuit politieke of militaire doelstellingen kan deze nieuwe vorm van nieuwsgaring negatief be?nvloeden. Een analyse van het 304e Militaire Intelligence Bataljon van de Amerikaanse Defensie?liet destijds al zien dat ook terroristen Twitter ontdekt hebben als handig instrument.

Hieronder de vluchtroute op die dag op een kaart en in een animatie:

File:US Airways Flight 1549.png

Later werd er ook een?video van de noodlanding?vrijgegeven door?de?Amerikaanse kustwacht.

Bronnen: Internet News, Wikipedia, 925, NRC

Gerelateerde berichten:

Tagged with →  

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *